Tragiska flygkraschen är ännu ett mysterium

Planet slogs i spillror vid den svåra kraschen i de otillgängliga skogarna runt Alingsås. Just nu utreder polisen vad som kan ha hänt.
Foto: Jan Wiriden

Det är fortfarande en gåta vad som hände när det lilla veteranflygplanet störtade strax utanför Alingsås i måndags och en man i 50-årsåldern avled.

Just nu utreds haveriet av polisen i Alingsås.

– Det finns tre faktorer som spelar roll, teknik, mänsklig faktor och vädret, säger Martin Hellberg, ordförande i Backamo flygklubb, och den som hittade det störtade planet.

Det var i måndags som flygplanet kraschade mellan Sollebrunn och Nossebro i trakterna kring Alingsås. En man omkom vid olyckan och ännu har vi inte fått svar på varför olyckan kunde hända.

Normalt brukar en haverikommission utreda en flygolycka men i det här fallet är det annorlunda.

– Det här flygplanet var experimentklassat, vilket innebär att man antingen har ett hemmabyggt flygplan eller att flygplanet är ett veteranflygplan, säger Martin Hellberg.

Annorlunda regelverk

Planet som störtade var byggt 1947 och piloten hade ännu ett veteranflygplan som han flög. Om man har ett veteranflygplan får man lov att göra sitt underhåll själv och man har ett litet annorlunda regelverk.

Eftersom det störtade flygplanet var experimentklassat är det polisen som nu utreder olyckan och till sin hjälp tar man ibland EAA (Experimental Aircraft Association) som utreder den här typen av flygplansolyckor.

– Modellen var en motsvarighet till dagens Cessnor, säger Martin Hellberg. Piloten hade haft flygplanet i flera år och var rutinerad.

Martin Hellberg känner piloten sen tidigare.

– Jag såg honom i luften så sent som dagen innan i sitt andra flygplan, berättar Martin Hellberg.

Piloten hade startat från Backamo utanför Uddevalla på morgonen och de saknade honom på Ållebergs flygplats utanför Falköping flera timmar senare.

– De ringde till mig och undrade om jag visste om han hade åkt i väg, säger Martin Hellberg. Då gick jag i väg och kollade och då stod hans bil där och flygplanet var borta.

Flera indicier

Normalt sett brukade piloten använda det andra planet när han gjorde rutten mot Ålleberg.

– Jag var ju inte säker på om det var han som åkt i väg med planet, för ibland var det en annan person som brukade låna planet, säger Martin Hellberg. Vi visst ju faktiskt inte om det var han som startat. Men det var flera indicier som vi kände att vi var tvungna att följa upp.

Martin Hellberg satte sig i sitt plan och gav sig av för att söka efter det kraschade flygplanet.

– Vi kunde ju ringa in området eftersom vi visste i vilket område hans mobiltelefon fanns, säger Martin Hellberg. När jag gick upp så visste jag ju vart jag kunde vända mig.

Det var mycket tur och omständigheter som gjort att han blev den som hittade nedslagsplatsen.

– Jag flög på ungefär 600 meters höjd och det var svårt att se detaljer, men jag såg en flygplanskropp och stjärtpartiet på marken, berättar han. Men däremot såg jag inte vingarna. Det var en väldigt otillgänglig terräng.

Martin Hellberg kör själv små tvåsitsiga ultralätta flygplan.

Mänskliga faktorn

Det finns några faktorer som man alltid tittar på, tekniskt, mänskliga faktorn och vädret.

– Någon av de tre är ju mest sannolikt, men det kan ju även vara en fågelkollision och eftersom det var en tidig morgon kan det ju ha varit lite dålig sikt, säger Martin Hellberg. Sikten är ju viktig och när det gäller de tekniska aspekterna så kan vad som helst inträffa. Man kan ju även bli akut dålig. Men det går bara att gissa.

När det görs en undersökning kollar man detaljer. Skador på propellern kan till exempel visa om motorn varit i gång.

– Den får olika typer av skador beroende på om den varit i rörelse eller stått still, förklarar Martin Hellberg.

Vad utredningen kommer fram till kommer att dröja ett tag.

– Teknikerna håller fortfarande på på platsen, säger polisens presstalesman Peter Adlersson. Det var ett stort område som var avspärrat och det var en hel del delar av det här planet, så man håller på att finkamma det.

Polisen misstänker inget brott i sammanhanget utan klassar det som en ren olyckshändelse.

– Det är där vi är just nu och vi väntar på teknikernas utlåtande om vad som kan ha skett, säger Peter Adlersson.