Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trafikproblemet som löstes på en kafferast

Trängselskatten i Göteborg ska dra in 12 miljoner kronor, pengar som kan finansiera bland annat Västlänken. Foto: Jan Wiriden
GÖTEBORG. Att en snabb kopp kaffe har löst hela knuten med Västlänk, Marieholmstunnel, en ny Göta älvbro och trängselskatt i Göteborg är en stark förenkling.
Men en sann historia.
Och sockret i kaffet för att få det omöjliga möjligt var det klassiska: pengar.

FAKTA

12 miljarder via trängselskatt:

Med en trängselskatt under 25-30 år och med en passageavgift på ca 10-15 kronor per passage erhålls en intäkt på cirka 12 miljarder netto.

Utredarna har räknat på avgift mellan 6.00 - 18.00 vardagar och avgiftsfritt på helger.

Avvisningseffekten är ca 5-10 procent i centrala delar av staden. Alla betalar, även de som kör rakt igenom Göteborg. Man har inte räknat på undantag av utländska bilar, miljöfordon, lastbilar, taxi eller mängdrabatter för yrkestrafik.

Pengarna från en trängselskatt kan fritt använda till vägar, järnvägar och förbättringar av kollektivtrafik. Ja vad som helst eftersom det är en skatt.

Under Centerstämma i Örebro i maj i år träffade Göran Johansson (S) och regionrådet Kent Johansson (C), Leif Zetterberg, statssekreterare på näringsdepartementet, som ju rattas av Centerpartiet.
- Egentligen skulle vi prata om Götalandsbanan, säger Göran Johansson, men jag hade just läst artikeln i DN om hur Stockholmsregionen ville se infrastruktinvesteringar på 100 miljarder och var beredda med att bidra med 50 miljarder själva.
- Varför kan vi inte göra samma sak i Göteborg sade till jag Zetterberg, berättar Göran Johansson. Förutsättningarna finns ju.

Göran Johansson beskrev hur långt debatten om trängselskatt kommit i Göteborg efter Martin Hellströms (KD) fullmäktigemotion och att kommunstyrelsen i Göteborg efter beslut 15 april sade ett enigt ja till kommunal medfinansiering av Västlänken.
- Knuten var att med vägavgifter kunna betala en järnvägssatsning, vilket inte var tillåtet, säger Göran Johansson.
Efter att kaffet var urdrucket fick Vägverkets utredare Hans Rode alla nödvändiga detaljer. Och Göran Johansson informerade även kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) om sitt samtal.

Hans Rode satt just
då med annat viktigt uppdrag för Västra Götaland.
Under våren hade regeringen begärt in uppgifter från regionerna om vilka infrastruktursatsningar man ville göra.
Med ett viktigt tillägg: regeringen ville ha hälften av pengarna från kommuner och region genom "alternativa finansieringsformer" .
Med "alternativa finansieringsformer" avses trängselskatt, bidrag från kommuner och regioner, banavgifter, intäkter markvärdesökningar och kommersiella intäkter från exempelvis nya stationsområden.

Men Hans Rode och
hans arbetsgrupp jobbade i kamp mot klockan. Innan augusti månads utgång skulle paket ligga på regeringen bord.
Och var fanns de 16 miljarderna som krävs för en Västlänk?
Så kom ett absolut avgörande besked från finansdepartementen förra veckan.
Det löd: Vi är nu säkra på att en trängselskatt i Göteborg kan finansiera vägar, järnvägar och kollektivtrafik i Västra Götaland. Vi behöver inte göra en ny lag utan skriva en Göteborgsbilaga till lagen om trängselskatt i Stockholm.
- Utan det hade det inte gått. Den bilagan är en förutsättning för hela paketet, säger Göran Johansson.
Det betydde att pengarna plötsligt fanns. Att det går att betala Västlänken med trängselavgifter i Göteborg.

Därför kunde
kommunstyrelsen ordförande i Göteborg Anneli Hulthén (S) och vice ordförande Jan Hallberg (M) förhandsbriefas fredagen 14 augusti och bomben brisera tisdagen 18 augusti.
Men:
Det är fortfarande ett förslag som ska behandlas politiskt under stor tidspress.
- Planeringsperioden är egentligen alldeles för kort, säger Jan Hallberg.
Och ingenting är klart.
- Men får vi bara in ordet "Västlänken" i planen är mycket vunnet, säger Anneli Hulthén. Och jag har svårt att tro att regeringen inte tar förslaget när de lagt ett så detaljerat uppdrag.
Till sist: I dramaturgin ligger alltid en diskussion om vinnare och förlorare i detta spela om vägar och pengar

Och en sak är klar:
En stor vinnare om paketet går igenom är Göteborgs kommun och göteborgarna.
Vi berörs minst och tjänar mest på en trängselskatt.
Frågan om övriga 48 kommuner i regionen står ut med det.
- Den största vinnaren är Västsverige, säger Göran Johansson. Vad jag har hört tycker de flesta övriga kommuner att det är bra.
Men det blir troligen många koppar kaffe innan den politiska processen är i hamn.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!