Trängselskatten i Göteborg ska dra in 12 miljoner kronor, pengar som kan finansiera bland annat Västlänken. Foto: Jan Wiriden
Trängselskatten i Göteborg ska dra in 12 miljoner kronor, pengar som kan finansiera bland annat Västlänken. Foto: Jan Wiriden

Trafikproblemet som löstes på en kafferast

Publicerad
Uppdaterad
GÖTEBORG. Att en snabb kopp kaffe har löst hela knuten med Västlänk, Marieholmstunnel, en ny Göta älvbro och trängselskatt i Göteborg är en stark förenkling.
Men en sann historia.
Och sockret i kaffet för att få det omöjliga möjligt var det klassiska: pengar.
Under Centerstämma i Örebro i maj i år träffade Göran Johansson (S) och regionrådet Kent Johansson (C), Leif Zetterberg, statssekreterare på näringsdepartementet, som ju rattas av Centerpartiet.
- Egentligen skulle vi prata om Götalandsbanan, säger Göran Johansson, men jag hade just läst artikeln i DN om hur Stockholmsregionen ville se infrastruktinvesteringar på 100 miljarder och var beredda med att bidra med 50 miljarder själva.
- Varför kan vi inte göra samma sak i Göteborg sade till jag Zetterberg, berättar Göran Johansson. Förutsättningarna finns ju.

Göran Johansson beskrev hur långt debatten om trängselskatt kommit i Göteborg efter Martin Hellströms (KD) fullmäktigemotion och att kommunstyrelsen i Göteborg efter beslut 15 april sade ett enigt ja till kommunal medfinansiering av Västlänken.
- Knuten var att med vägavgifter kunna betala en järnvägssatsning, vilket inte var tillåtet, säger Göran Johansson.
Efter att kaffet var urdrucket fick Vägverkets utredare Hans Rode alla nödvändiga detaljer. Och Göran Johansson informerade även kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) om sitt samtal.

Hans Rode satt just
då med annat viktigt uppdrag för Västra Götaland.
Under våren hade regeringen begärt in uppgifter från regionerna om vilka infrastruktursatsningar man ville göra.
Med ett viktigt tillägg: regeringen ville ha hälften av pengarna från kommuner och region genom "alternativa finansieringsformer" .
Med "alternativa finansieringsformer" avses trängselskatt, bidrag från kommuner och regioner, banavgifter, intäkter markvärdesökningar och kommersiella intäkter från exempelvis nya stationsområden.

Men Hans Rode och
hans arbetsgrupp jobbade i kamp mot klockan. Innan augusti månads utgång skulle paket ligga på regeringen bord.
Och var fanns de 16 miljarderna som krävs för en Västlänk?
Så kom ett absolut avgörande besked från finansdepartementen förra veckan.
Det löd: Vi är nu säkra på att en trängselskatt i Göteborg kan finansiera vägar, järnvägar och kollektivtrafik i Västra Götaland. Vi behöver inte göra en ny lag utan skriva en Göteborgsbilaga till lagen om trängselskatt i Stockholm.
- Utan det hade det inte gått. Den bilagan är en förutsättning för hela paketet, säger Göran Johansson.
Det betydde att pengarna plötsligt fanns. Att det går att betala Västlänken med trängselavgifter i Göteborg.

Därför kunde
kommunstyrelsen ordförande i Göteborg Anneli Hulthén (S) och vice ordförande Jan Hallberg (M) förhandsbriefas fredagen 14 augusti och bomben brisera tisdagen 18 augusti.
Men:
Det är fortfarande ett förslag som ska behandlas politiskt under stor tidspress.
- Planeringsperioden är egentligen alldeles för kort, säger Jan Hallberg.
Och ingenting är klart.
- Men får vi bara in ordet "Västlänken" i planen är mycket vunnet, säger Anneli Hulthén. Och jag har svårt att tro att regeringen inte tar förslaget när de lagt ett så detaljerat uppdrag.
Till sist: I dramaturgin ligger alltid en diskussion om vinnare och förlorare i detta spela om vägar och pengar

Och en sak är klar:
En stor vinnare om paketet går igenom är Göteborgs kommun och göteborgarna.
Vi berörs minst och tjänar mest på en trängselskatt.
Frågan om övriga 48 kommuner i regionen står ut med det.
- Den största vinnaren är Västsverige, säger Göran Johansson. Vad jag har hört tycker de flesta övriga kommuner att det är bra.
Men det blir troligen många koppar kaffe innan den politiska processen är i hamn.
Åke Lundgren
Åke Lundgren

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER