Inriktningsbeslut fattades nyligen av trafiknämnden, nu visar det sig att beslutet fattades på ett felaktigt underlag, konsulten Sweco meddelade trafikkontoret på skärtorsdagen, ungefär en vecka efter beslutet, skriver GP.
Lindholmsförbindelsen ska knyta samman Linnéplatsen och Lindholmen med en tunnel med en hållplats under Stigbergstorget.
Det som blivit fel i underlaget är beräkningen av minskade trafikeringskostnader, felräkningen är mellan 1,2 och 1,4 miljarder kronor efter en miss i beräkningsmodellen.
– Det är hemskt olyckligt att vi har haft felaktigt underlag, säger Christer Niland, chef för avdelningen stora projekt på trafikkontoret, till GP.
Ändrar inte beslutet om tunneln
Men den felaktiga beräkningen har inte ändrat trafikkontorets beslut i vilket alternativ som ska genomföras. De andra alternativen har varit en fast bro eller öppningsbar bro.
– Det ändrar i sak inte trafikkontorets slutsats avseende alternativ och det är fortfarande ett rätt gott resultat jämfört med rätt många andra infrastrukturprojekt, säger Christer Niland, till GP.
Moderaten Toni Oruslic är ordförande i trafiknämnden och säger till tidningen att man ser allvarligt på den felaktiga beräkningen men att det inte ändrar beslutet om att en tunnel är det bästa beslutet.
Tunneln ska slutgiltigt bestämmas av kommunfullmäktige i Göteborg, i det underlaget har den felaktiga uträkningen ändrats, skriver GP.