Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tog 60 år att bygga klart motorvägen

Infrastrukturministern Anna Johansson invigde den sista etappen av E6.
Här är den. Den sista etappen av E6 som invigdes under måndagen. 60 år tog det för hela sträckan att bli klar

1955 var året då Churchill avgick, kalaspuffen gjorde entré och McDonald's öppnade sin första franchiserestaurang i USA. Det var också året då den första byggnationen av motorvägsetappen norr om Göteborg startade. Idag – 60 år senare – invigdes den sista.

Äntligen var dagens ord.

Det tog 60 år - nu är vägen klar.

1955 ar året då projektet startade genom att dåvarande riksväg 2 byggdes om till motorväg till Kärra norr om Göteborg.

1958 öppnades den första sträckan till Kärra, senare samma år invigdes vägsträckan upp till Kungälv.

1968 först tio år senare öppnades nästa motorvägssträcka, då genom Kungälv.

1972-74 sträckan Kungälv till Stora Höga blev klar.

1991 det blev ett långt uppehåll innan etappen Stora Höga till Ljungskile öppnades. Den var en del av det så kallade Uddevallapaketet som regeringen lanserade efter Uddevallavarvets nedläggning. Det var inte helt utan problem som etappen byggdes utan det var både överklaganden och demonstrationer. Ordet trädkramare blev till i Ödsmål där polisen till slut fick bära bort demonstranter som ockuperade ett skogsparti, skriver Bohusläningen.

1994 öppnade sträckan genom Ljungskile, det fanns en stark opinion mot den havsnära sträckning som valdes.

2000 efter sträckningen Ljungskile till Lerbo 1995 följde sträckan Lerbo till Torp och landmärket Uddevalla bron invigdes.

2005 invigdes Svinesundsbron på gränsen mellan Sverige och Norge. Invigningen flyttades tre dagar eftersom kungahusen inte kunde delta på den planerade invigningsdagen.

2005 - 2012 byggdes stora delar av motorvägen i olika etapper. Den längsta, 10 kilometer, mellan Lugnet och Skee invigdes 2010.

2006 inträffade raset i Småröd. En 400 meter stor krater fanns där E6 skulle löpa fram. På sina ställen var kratern över fem meter djup. Ingen skadades allvarligt.

2008 öppnades den nya sträckan av motorvägen där Munkedalsbron över Örekilsälven ingick.

2015 den sista sträckningen genom Världsarvet i Tanum invigdes.

Källa: Trafikverket

Strax innan klockan tre på måndagseftermiddagen förklarade infrastrukturministern, socialdemokraten Anna Johansson den sista etappen av E6 öppnad. En väg som nu går genom tre länder, från Köpenhamn till Oslo. 60 år har gått sedan den första byggnationen gjordes.

– Det är väldigt roligt med invigningar, inte så mycket för festligheterna utan för att bygga vägar eller skolor eller vad det nu kan vara det är en signal av att man tror på framtiden, det tog tid men det blev bra, säger Anna Johansson.

Vad betyder den här vägen för Västsverige?

– Dels för det här området betyder det trafiksäkerhet. E6 har ju kallats dödens väg av en anledning nu blir det en mer trafiksäker lösning som dessutom kortar restiden. Man får kortare pendlingsavstånd, det ökar handeln och det kortar leveranstiden på gods. Det har en jättestor betydelse.

Kan ge fler jobb

Dessutom tror infrastrukturministern att turistnäringen i Bohuslän kan utvecklas ännu mer i och med färdigställandet av E6 och att man kan binda ihop de nordiska länderna ännu bättre då Köpenhamn, Göteborg och Oslo finns på sträckningen.

– Det kan främja handeln och fler jobb i Sverige.

Under sitt tal nämnde Anna Johansson flertalet saker som hände 1955, för att verkligen visa hur lång tid det tagit. Hon nämnde att den första Domusbutiken öppnade, kalaspuffen gjorde entré, McDonalds öppnade sin första franchiserestaurang i USA och Winston Churchill avgick som Storbritanniens premiärminister.

"Vi har väntat"

Att den sista etappen nu mer är invigd gläder kommunstyrelsens ordförande i Tanums kommun Liselotte Broberg

– Det är en glädjens dag. Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Men vi har väntat, sa hon i sitt invigningstal.

– Det är betydelsefullt för Tanums kommun. Det är både handeln i området och turistnäringen och nu kan man välja att pendla och ha den livskvaliteten.

Vad kommer det här kunna leda till framöver?

– Förhoppningsvis att vi ökar befolkningen i Tanums kommun, för att man kan välja det vi har att erbjuda men att ändå kunna pendla till sitt jobb. Nu har vi närheten till både Uddevalla och Göteborg.

Följ GT på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera våra artiklar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!