Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Tobias avslöjade Arlas hemlighet i filmjölken

Hemligheten i filmjölken. Tvåbarnspappan Tobias gjorde en överraskande observation - och nu köper han bara 1,5-liters filmjölk. Foto: Privat/KLARA DESSER

Tvåbarnspappan Tobias köpte som vanligt filmjölk till hela familjen, men när han kollade datummärkningen gjorde han en överraskande observation.

– Jag tyckte att det var väldigt konstigt, säger han.

Svaret från Arla gjorde saken ännu märkligare.

Hemma i huset i Boråstrakten behöver Tobias och hans hustru då och då fylla på "filmjölksdepåerna", som han kallar det. De har två barn, sex och tre år gamla, och alla gillar filmjölk.

När han kontrollerade de inköpta paketen, två olika storlekar, märkte han att den vanliga som innehåller en liter har 17 dagars hållbarhet och den som rymmer 1,5 liter har hela 23 dagars hållbarhet.

 

LÄS OCKSÅ: Arla återkallar ost - kan innehålla plastbitar

 

– Det är annars exakt samma innehåll, samma fetthalt på tre procent och med texten "Din klassiska svenska filmjölk original" på förpackningen, säger Tobias.

Skrev till Arla

Det där ville han ha en förklaring till, så han skrev till producenten Arla, och fick följande svar: "När vi tillverkar fil i 1500 gram så använder vi en lite annan metod (process). Vi syrar vid en annan temperatur och vi kyler produkten långsammare just för att den ska få en aningen krämigare konsistens och dessutom lite längre hållbarhet".

För säkerhets skull la Arla till att receptet är detsamma på produkterna, och därmed även ingredienser och näringsvärden.

"Klassiska filmjölken"

Men då är frågan: om den ena produkten är både krämigare och håller längre – varför håller Arla detta hemligt? Erik Bratthall, presschef för Arla i Sverige, får frågan.

– Filen på 1,5 liter är faktiskt lite krämigare. Det beror helt enkelt på att den kyls ner med fläktar. Vi har inte kapacitet att kyla all fil på detta sätt. Men vi investerar och bygger ut våra anläggningar, säger han.

Erik Bratthall, presschef för Arla Sverige, förklarar filmjölkens hemlighet. Foto: Arla

– Jag har kollat med vår kundtjänst och de får in precis dessa reaktioner och frågor från konsumenter. Vissa konsumenter gillar att den är lite krämigare och det verkar vara ett lite hemligt trix bland de som köper fil, berättar Erik Bratthall.

Tobias och hans familj har i alla fall bestämt sig. I fortsättningen blir det förpackningen med 1,5 liter.

– Enligt min uppfattning är det så här den klassiska filmjölken ska vara. Som man minns den från att man var liten. Dessutom är den förpackningen volymeffektiv i vårt kylskåp, säger han och skrattar.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!