Hemligheten i filmjölken. Tvåbarnspappan Tobias gjorde en överraskande observation - och nu köper han bara 1,5-liters filmjölk. Foto: Privat/KLARA DESSER
Hemligheten i filmjölken. Tvåbarnspappan Tobias gjorde en överraskande observation - och nu köper han bara 1,5-liters filmjölk. Foto: Privat/KLARA DESSER

Tobias avslöjade Arlas hemlighet i filmjölken

Publicerad

Tvåbarnspappan Tobias köpte som vanligt filmjölk till hela familjen, men när han kollade datummärkningen gjorde han en överraskande observation.

– Jag tyckte att det var väldigt konstigt, säger han.

Svaret från Arla gjorde saken ännu märkligare.

Hemma i huset i Boråstrakten behöver Tobias och hans hustru då och då fylla på "filmjölksdepåerna", som han kallar det. De har två barn, sex och tre år gamla, och alla gillar filmjölk.

När han kontrollerade de inköpta paketen, två olika storlekar, märkte han att den vanliga som innehåller en liter har 17 dagars hållbarhet och den som rymmer 1,5 liter har hela 23 dagars hållbarhet.

 

LÄS OCKSÅ: Arla återkallar ost - kan innehålla plastbitar

 

– Det är annars exakt samma innehåll, samma fetthalt på tre procent och med texten "Din klassiska svenska filmjölk original" på förpackningen, säger Tobias.

Skrev till Arla

Det där ville han ha en förklaring till, så han skrev till producenten Arla, och fick följande svar: "När vi tillverkar fil i 1500 gram så använder vi en lite annan metod (process). Vi syrar vid en annan temperatur och vi kyler produkten långsammare just för att den ska få en aningen krämigare konsistens och dessutom lite längre hållbarhet".

För säkerhets skull la Arla till att receptet är detsamma på produkterna, och därmed även ingredienser och näringsvärden.

"Klassiska filmjölken"

Men då är frågan: om den ena produkten är både krämigare och håller längre – varför håller Arla detta hemligt? Erik Bratthall, presschef för Arla i Sverige, får frågan.

– Filen på 1,5 liter är faktiskt lite krämigare. Det beror helt enkelt på att den kyls ner med fläktar. Vi har inte kapacitet att kyla all fil på detta sätt. Men vi investerar och bygger ut våra anläggningar, säger han.

Erik Bratthall, presschef för Arla Sverige, förklarar filmjölkens hemlighet.Foto: Arla

– Jag har kollat med vår kundtjänst och de får in precis dessa reaktioner och frågor från konsumenter. Vissa konsumenter gillar att den är lite krämigare och det verkar vara ett lite hemligt trix bland de som köper fil, berättar Erik Bratthall.

Tobias och hans familj har i alla fall bestämt sig. I fortsättningen blir det förpackningen med 1,5 liter.

– Enligt min uppfattning är det så här den klassiska filmjölken ska vara. Som man minns den från att man var liten. Dessutom är den förpackningen volymeffektiv i vårt kylskåp, säger han och skrattar.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER