Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Långa väntetider på 1177 i Västsverige

”Många ringer om saker som faktiskt kunde vänta eller som man kunde ha gått in på vår hemsida och läst om,” säger Jill Johansson, verksamhetschef för 1177 VGR.
Foto: Privat
Under förra veckan kunde man få vänta i två timmar på att komma fram.
Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT NYHETSBYRÅN

Det är ovanligt långa väntetider i 1177:s telefonrådgivning i Västra Götalandsregionen. 

Jill Johansson, verksamhetschef för 1177 i VGR, säger att det kan bero på semester – och på att folk ringer i onödan. 

– Många ringer om saker som faktiskt kunde vänta, säger hon till GT.  

Den som ringer 1177 kan få stå i lång kö för att komma fram. Det var P4 Skaraborg först med att rapportera.

– Vi har längre kö än tidigare somrar. Det är fler som är på semester i Sverige och här på Västkusten och vår personal behöver också vara lediga, säger Jill Johansson, verksamhetschef på 1177 i Västra Götalandsregionen.

Under hela onsdagsdygnet var medelväntetiden 28 minuter. Längst väntetid är det mellan midnatt och tvåtiden, när medelväntetiden är 46 minuter. 

– Vi har kommit under en timme nu och det är jag glad för, säger Jill Johansson. 

Kortast väntetid är det under de tidigare morgontimmarna, vid sju- och åttatiden, när man behöver vänta i åtta minuter i snitt. 

Jill Johansson säger att det är många som undrar över vaccinationer och i kombination med semesterbemanning har köerna växt. Under förra veckan kunde man få vänta i två timmar. 

– Det är något vi ser hos många regioner, att de har tyngre belastning, säger Jill Johansson.

Längst kö nattetid

Hon förklarar att de i förra veckan satte in extra personal under nattetid när köerna är som längst.

– Timanställda och ordinarie personal som inte har semester har täckt upp och det har gett resultat. Men vi har fortfarande ganska långa väntetider mellan klockan tio och två på natten, säger Jill Johansson. 

Ett annat problem som har uppstått är att människor ringer 112 när de får stå i kö till 1177. 

– Ring aldrig 112 om det inte är livsfara, uppmanar Jill Johansson. 

Hon menar att mycket information går att hitta på 1177.se.

– Många ringer om saker som faktiskt kunde vänta eller som man kunde ha gått in på vår hemsida och läst om. 

TV: Larmnummer att ha koll på

Hit kan du vända dig om du behöver slå larm