Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tidigare Volvotoppen: PG skulle lindas in i bomull

Boken ”Maktspelet i Volvo” ges ut av Ekerlids förlag.
Foto: Ekerlids förlag
Pehr G Gyllenhammar.
Foto: ANDERS WIKLUND/TT / TT NYHETSBYRÅN
Bild från 1992. Från vänster ställföreträdande koncernchef Christer Zetterberg, koncernens styrelseordförande PG Gyllenhammar och VD Sören Gyll.
Foto: INGVAR KARMHED / SVD TT NYHETSBYRÅN
Författaren Hans Nyman, 77, var chef för Volvos Stockholmskontor mellan 1988 och 1992.
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

En kunnig och charmig ledare som var oerhört pedantisk, sannolikt hade bacillskräck och ibland uppförde sig som ett bortskämt barn.

Så beskriver Hans Nyman, tidigare chef för Volvo AB:s kontor i Stockholm, den dåvarande koncernchefen Pehr G Gyllenhammar i sin bok ”Maktspelet i Volvo”.

Inför PG:s besök på kontoret kom ”hantverkare, städerskor, blomstermakare i en strid ström för att putsa, feja, pryda och byta ut.”

– Det städades i dagar. Allt skulle vara perfekt, säger Hans Nyman.

Hans Nyman, 77, var chef för Volvos Stockholmskontor mellan 1988 och 1992, och därefter informationsdirektör på Volvo Lastvagnar till 2001. 

Med upplevelserna från tiden i Volvokoncernen i färskt minne skrev han ett grovmanus till en bok som han lade i byrålådan.

Nu, nästan tjugo år senare, kommer boken ”Maktspelet i Volvo – en skildring inifrån” .

– Min ambition har inte varit att skada Volvo eller någon där, men jag ville delge mina tankar. Det är också ett sätt för mig att avsluta Volvokapitlet. Jag ville inte ge ut boken för nära inpå. Det behövde gå en tid, säger Hans Nyman.

I boken berättar han om de händelserika åren med bland annat den misslyckade Renault-affären och försöket att köpa Scania.

”Han skulle lindas in i bomull”

Men mest av allt handlar det om Pehr G Gyllenhammar som han inte enbart beskriver i smickrande ordalag.

– Jag beundrar honom mycket. Men han hade sina svagheter. Han hade en fantastisk överblick och kunde sammanfatta komplicerade saker på ett begripligt sätt. Sedan hade han den nackdelen att han var för pedantisk kring sin egen person. Allt skulle vara i perfekt ordning. Annars kom han av sig. Han skulle lindas in i bomull, skyddas och vara oåtkomlig, säger Hans Nyman. 

Inför PG:s besök på Stockholmskontoret ”kom hantverkare, städerskor och blomstermakare i en strid ström för att putsa, feja, pryda och byta ut” skriver han. Efter tre dagars hårt arbete anlände koncernchefens assistent som ändå inte var nöjd utan menade att allt måste göras om.  

Hans Nyman, tidigare chef på Volvo, har skrivit en bok om sin förra arbetsplats.
Foto: Jane Nyman
Hans Nyman.
Foto: Jane Nyman

”Har sannolikt bacillskräck”

”PG är pedant, har sannolikt bacillskräck och kan helt tappa tråden om något i hans omgivning har en smutsfläck, ett fingeravtryck, är dammigt eller verkar använt” skriver Nyman i boken och berättar även att en medarbetare fick ägna ”en halv dag” åt att hitta de färskaste Camel-cigaretterna som fanns Stockholmsregionen.

När PG ville spela tennis med USA:s ambassadör fick en anställd åka till den fullbokade tennishallen med en bunt sedlar för att köpa en timme av en spelare som redan bokat, berättar Nyman och enligt honom betalade medarbetaren 5 000 kronor för tennistiden.

Hans Nyman konstaterar att han hade stora förväntningar när han kom till AB Volvo och såg upp till Pehr G Gyllenhammar som han ansåg var en unik ledare.

– Jag blev inte besviken på hans åsikter och tankar, men mer det här kring hans person. Att han inte kunde slappna av och vara som en vanlig människa, säger Nyman.

Han skriver i boken om när en av hans företrädare skulle ha en kostym redo när PG kom direkt från flyget på Arlanda. Han hade ingen mörk kostym i Stockholm och det behövdes för en mottagning. Tre kostymer i olika storlekar hyrdes in. 

”Volvo blev en plattform för PG”

”Misstaget var att tänka sig att PG skulle sätta på sig en begagnad kostym, en kostym som någon annan haft på sig. Det skulle ha köpts in ett antal kostymer och sedan skulle en skräddare ha varit standby för att göra justeringar.”

– PG var och är en mycket speciell man. Han hade en fantastisk överblick över frågor som berörde samhället och industrin, och en känsla för miljö och arbetsmiljöfrågor. Men sedan seglade han på 10 000 meters höjd och såg världen därifrån. Då blev Volvo ganska litet och mer som en plattform för honom att agera i stora frågor.

Fick i uppgift att ordna start- och landningstillstånd

Hans Nyman säger att han och Pehr G Gyllenhammar aldrig haft någon privat kontakt utan enbart träffades i arbetet.

– Han var alltid korrekt, schyst och trevlig.

Ibland var arbetsuppgifterna utöver det vanliga. Som när Hans Nyman ombads ordna start- och landningstillstånd på Bromma för koncernchefens nya plan ”som dessvärre avger mer buller än vad som är tillåtet på Bromma flygplats”.

Hur tror du att Gyllenhammar skulle kommentera det du skrivit om honom i boken?

– Han skulle säga så här: Jag kommenterar aldrig skvaller och rykten. Sedan skulle han säga: Vem är Hans Nyman? Jag har aldrig hört talas om det namnet. Det hade varit typiskt PG.

GT har sökt Pehr G Gyllenhammar som låter hälsa via sin förläggare att han avstår från att kommentera boken.

I ett mejl till Dagens industri skriver han följande om innehållet i Hans Nymans bok: ”Jag kommenterar inte skvaller”.

Se mer: