Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Thelma & Louise – fast i allmogestil

Föreställningen "Fäboland" tar utgångspunkt i den traditionella fäbodmusiken.Foto: Saga Berlin
Sara Parkman vill lyfta upp kvinnornas betydelse för den svenska folkmusiken.Foto: Saga Berlin
Sara Parkman och Samantha Ohlanders spelar anti-nationalistisk folkmusik.Foto: Saga Berlin

Som Thelma & Louise - fast i allmogestil.

Så beskriver Sara Parkman och Samantha Ohlanders sin feministiska kabaré "Fäboland" som nu åker ut på turné.

Utgångspunkten är den traditionella fäbodmusiken - och med kabarén vill duon uppmärksamma kvinnornas roll i svensk folkmusik.

– Fäboden var en plats där främst kvinnor arbetade och ett tydligt matriarkat under sommarmånaderna. Det visar på att kvinnor haft en väldigt stor roll i svensk folkmusik och det är viktigt att lyfta fram, säger Sara Parkman.

Fäbodland

Fäboland handlar om den svenska folkmusikens historia ur ett annat, bortglömt perspektiv - nämligen kvinnornas. Föreställningen utgår från fäbodarna och dess plats som en matriarkal utopi. Med föreställningen vill Sara Parkman och Samantha Ohlanders lyfta fram kvinnornas roll i den svenska folkmusiken.

Turnén har Sverigepremiär den 27 september. Föreställningen spelas den 11 och 12 november på Folkteatern i Göteborg. Den 21 november kommer föreställningen till Arenan i Karlstad.

Fäbodsmusik är en typ av vallningsmusik och en av de äldsta och mest särpräglade musikformerna i Sverige och Norden. När kvinnorna arbetade vid fäboden, för det var framför allt kvinnor, arbetade lockade de på djuren genom sång och med horn och lurar.

"Som Kalle Moraeus fast feminister"

I föreställningen "Fäboland" tar Sara Parkman och Samantha Ohlander utgångspunkt i fäbodmusiken. De beskriver sig själva som "Kalle Moraeus fast feminister och tuffare".

– Det är en föreställning om syskonskap, vänskap och att överleva. Filmen "Thelma & Louise" där två kvinnor åker genom ett ökenlandskap är en tydlig populärkulturell referens och en fin metafor, säger Sara Parkman.

En del kanske upplever att folkmusiken är grå och gammal och ett minne blott. Men så är inte fallet, säger Sara Parkman.

– Det är en högst levande konstform. Det vi gör nu när vi kommer ut på turnén med Riksteatern är en del av det. Att folkmusiken skulle vara omodern stämmer inte, det bygger på okunskap, säger hon.

Anti-nationalistisk folkmusik

Folkmusiken har använts och används fortfarande i nationalistiska sammanhang. Men Sara Parkman och Samantha Olanders version är tvärtom anti-nationalistisk.

– Om jag ska spela folkmusik, som använts i många olika nationalistiska sammanhang, måste jag göra det med ett anti-nationalistiskt och anti-rasistiskt budskap. Den har använts i nationalistiska sammanhang, men är i sig inte nationalistisk, säger Sara Parkman.