Många handlare i Göteborg lever i skräck för djurrättsaktivister och en del har blivit attackerade i sina hem. Foto: Lasse Svensson
Många handlare i Göteborg lever i skräck för djurrättsaktivister och en del har blivit attackerade i sina hem. Foto: Lasse Svensson

Terroriserar i djurens namn

Publicerad
Uppdaterad
Många av Göteborgs sko- och klädhandlare lever i skräck för djurrättsaktivister.
Några har blivit attackerade nattetid i sina hem, men det vanligaste är krossade butiksfönster och demonstrationer utanför affären.
"Vi får ingen hjälp av polisen, är den allmänna meningen
hos de drabbade.
Det som just nu är medialt uppmärksammat är djurrättsaktivisternas attacker på minkfarmer.
Men de olika organisationerna arbetar brett.
I Örebro har till exempel en fiskhandlare fått sina fönster krossade - två gånger.
I Göteborg har angreppen drabbat charkbutiker, kläd- och skoaffärer. Självrisken för att ersätta ett krossat fönster ligger runt 10000 kronor. Men efter upprepade glaskrossningar brukar försökringsbolagen höja premien eller neka fortsatt försäkring.

Håller "kaninbegravningar"

I Göteborgs innerstad har Djurrättsalliansen bedrivit en antipälskampanj sedan i våras. Organisationen har demonstrerat utanför de affärer som haft någon form av päls i sortimentet, alltifrån rena pälskappor till små pälsdetaljer på kragar eller skor.
Det har också hållits så kallade kaninbegravningar.
Ingen av de handlare eller expediter GT pratat med vill framträda med namn eller bild, de är rädda för repressalier.

"Polisen brydde sig knappt"

Värst drabbade är Andreassons vars ägare under en period fick livvaktsskydd av Säpo, som de själva tjatade till sig, eftersom deras hem attackerades nattetid av medlemmar i Djurens befrielsefront.
Enligt vad GT erfar tvingades Andreassons ägare att ge upp pälsförsäljningen efter månader av nattlig terror och ständigt krossade fönster.
- Polisen brydde sig knappt, säger en bekant till familjen som vill vara anonym.
- När de fick stenar inkastade genom fönstren på nätterna kom inte ens polisen för att göra en teknisk undersökning. De kände sig svikna av rättväsendet både när de var i butiken och när de angreps i hemmet.

Aktivisterna angrep fel hus

En annan källa berättar för GT att djurrättsaktivisterna i början angrep fel hus, där en person bodde som inte har med saken att göra.
Ingen på Andreassons vill kommentera det inträffade för GT eftersom de drabbades av nya nattliga räder efter att GP i våras hade artiklar om pälsaktivisterna.
Handlarnas organisation Innerstaden arrangerade för en vecka sedan ett seminarium om hur man ska uppträda om Djurrättsaktivister dyker upp utanför ens butik.

Tvingas skriva kontrakt

Flera butiksägare vittnade där om demonstrationer utanför butiken med talkörer och tutor och besök av aggressiva djurrättsaktivister inne i butiken.
Andra berättade om hur de tvingats plocka undan skor med pälsdetaljer eller fått rutorna krossade flera gånger utan förklaring, tills Djurrättsalliansen dök upp och erbjöd dem att skriva under ett "kontrakt" där de förbinder sig att inte sälja päls.

Skryter om aktionerna

På Internet skryter nätverket Djurens befrielsefront med aktionerna. Organisationen skriver bland annat.
"Ägaren till pälsaffären Andreasson fick ännu ett besök av Djurens befrielsefront. Två stenar kastades in genom fönstret. Låt det bli en påminnelse. Vi vet var ni sover på natten. Sluta handla med päls så slipper du oss."
Här förekommer även loggar om aktioner mot Köttboden, Kajs päls och Christin.
Jimmy Fredriksson
Jimmy Fredriksson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER