Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Telia skickade fakturor till Mikaels döda pappa

Mikael Wentzel sa upp sin avlidne fars telefonabonnemang – ändå fortsatte räkningarna att komma.Foto: Privat / Privat
Foto: Privat/PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL

Mikael Wentzels pappa Göran gick bort i slutet av förra året. 

Men trots att sonen kort därefter informerade Telia om dödsfallet, har bolaget fortsatt att skicka fakturor till hans bortgångne far.

– Det är som någon form av trakasserier, säger Mikael.

Mikael Wentzel på Orust förlorade sin pappa Göran i december förra året. Förutom att hantera sorgen var han också tvungen att ta itu med praktikaliteter av olika slag, som att avsluta pappans telefonabonnemang. 

Göran var kund hos Telia, och i januari ringde Mikael upp telefonjätten för att informera dem om pappans bortgång.

– De lovade att stoppa den framtida fakturan och jag tänkte inte mer på det. Men det kom likafullt en räkning, och kort därefter en betalningspåminnelse, berättar Mikael.

Han tog åter kontakt med Telia och fick veta att det inte gick att hitta något abonnemang på pappans personnummer. Allt var till synes avslutat. Betalningspåminnelsen var han tvungen att betala för att ärendet inte skulle gå vidare till inkasso, men pengarna skulle han få tillbaka, försäkrade Telias handläggare. 

Men några pengar dök aldrig upp. Däremot en till faktura. Och en till. Och en till.

”Det är obegripligt”

Efter varje räkning som damp ner i brevlådan ringde den allt mer frustrerade Mikael upp Telia, och varje gång fick han samma svar: Det finns inget abonnemang och några mer fakturor ska inte komma.

– Man blir ju förbannad. Sorgen efter pappa finns ju där i alla fall, men man blir påmind helt i onödan. Jag får inte sätta punkt. Det är som någon form av trakasserier, säger Mikael, och fortsätter:

– På alla andra ställen så var det bara en knapptryckning och sen var saken klar.

Abonnemanget fanns inte och några fler fakturor skulle inte komma, lovade Telia.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / MEDIABILD/IBL

Efter den fjärde fakturan lyckades Telias handläggare dock hitta det abonnemang som bolaget tidigare hade sagt inte fanns. 

– Det visade det sig att de på något sätt hade lyckats ändra pappas fyra sista siffror från 5818 till 0009. Det är obegripligt hur Telia har fått till det.

Den tredje siffran efter födelsedatumet beskriver personens kön – jämn siffra för kvinnor och udda för män. Personnumret hos Telia var således felaktigt på mer än ett sätt.

Nu var ärendet hursomhelst avslutat, bedyrade Telia. Och för att verkligen säkerställa det skulle de skicka ett bekräftelsemejl.

Men något sådant kom inte, hävdar Mikael, och pengarna som han lagt ut för den första fakturan har han ännu inte sett röken av.

Telia beklagar

Först när GT börjar nysta i saken händer det något. Det tar några timmar, sen får Mikael ett samtal där Telia beklagar fördröjningen och bekräftar att den ekonomiska ersättningen är på väg.

Inger Gunterberg är pressansvarig på Telia:

– Uppenbarligen är det är någon typ av missförstånd, den mänskliga faktorn. Det kan vi bara beklaga från vår sida. Vi har tagit kontakt med sonen och förklarat att vi är på väg att lösa det här med krediteringen, och det är väl ändå det som är det viktiga i den här situationen?

Men hur kan det ta så lång tid och så många samtal för att lösa en så till synes enkel sak?

– Återigen, vi kan bara beklaga att det har tagit den tiden som det har tagit. Vad som i detalj har orsakat det här, den informationen har jag inte. Jag kan bara konstatera att det har tagit mycket längre tid än det ska ta. 

Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia.Foto: TELIA

Mikael är dock inte överdrivet imponerad av Telias plötsligt rappa respons.

– De vill bara rädda ansiktet. Jag är övertygad om att det inte är första gången något sånt här händer. Men gamla människor, som sörjer en bortgången make eller maka, låter nog saken bero och betalar räkningarna när de kommer.

 

* I en tidigare version av artikeln uppgavs att det inte någon svensk medborgare vars fyra sista siffror börjar med en nolla. Den uppgiften är felaktig.