Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Syskonen startar second hand-butik – för klimatet

På besök i second hand-butiken Sellpys lager i Stockholm
Foto: privat / Privat
Foto: Privat/privat

Syskonen Emelie och Johannes Lövqvist vill hjälpa till att förändra hur människor handlar. 

Därför har de startat en ny second hand-affär på internet från sina föräldrars hus i Borås. 

– Jag vill inte bidra till ohållbar konsumtion och köphets, säger Emelie Lövqvist. 

Emelie, 23, och Johannes, 20, från Borås ligger bakom den webbaserade second hand-butiken NotDone. Idén kom ur ett intresse för entreprenörskap och möjligheten att samtidigt kunna göra något gott för klimatet, någonting som Borås Tidning också skrivit om.

– Framförallt Johannes går alltid och klurar på en affärsidé och jag brinner mycket för att göra något gott. Då slog vi våra kloka huvuden ihop här och kände att vi kan företaga på bra värden. Jag vill inte bidra till ohållbar konsumtion och köphets, säger Emelie Lövqvist. 

Emelie säger att det finns ett behov av att göra second hand mer lättillgängligt. 

– Det ska vara enkelt i stället för att folk ska behöva gå till en loppis som de kanske tycker är obehagligt, smutsigt och rörigt och att man heller inte ska behöva bestämma träff med någon rån exempelvis Marketplace.

Löven som Emelie och Johannes tatuerat in återfinns i företagets logga.
Foto: Privat / Privat

Trots att NotDone bara funnits i ett par veckor har de redan vuxit en hel del. 

– Vi har haft sån tur att få tag i företag som vi samarbetar med. Vi säljer deras kläder som är defekta, utgående eller från provkollektioner. Sånt de inte kan sälja som bara ligger. I nuläget har vi inte tagit tag i privatpersoners kläder än, även om vi fått en del från personer här i Borås. 

”Folk vill ju bidra men kommer inte till skott”

Emelie själv säger att hon är noga med att försöka handla klimatsmart så ofta det går.

– Jag försöker både handla kläder till mig själv och saker till huset vi renoverar. Jag har som ledord att alltid kolla second hand först, finns det inte får man köpa nytt. 

Förutom klimataspekten kommer Emelie och Johannes också att skänka pengar till välgörenhet. Tio procent på varje såld vara. 

– Vår ambition är att kunden ska känna att: ”Jag har fyndat till ett bra pris, på ett hållbart sätt och jag har bidragit till något bra”. Win, win, win. Folk vill ju bidra men man kommer inte till skott. Det här blir så enkelt när man ändå gör något annat. 

Än så länge befinner sig företaget hos Emelie och Johannes föräldrar, men inte så länge till. Syskonen har nämligen en lokal på gång. Och att ha företag med sin bror är bara en positiv upplevelse säger Emelie. 

– Det är jättemysigt och är jätteroligt att göra saker tillsammans. Det är nästan det bästa faktiskt. Sen är vi lite som natt och dag. Jag är lite mer spontan och han är lite mer eftertänksam.

SE MER:

Jonna Elofsson Bjesse vid Medveten konsumtion tipsar om hur man ska tänka när man köper smink.