Anette Sporrong önskar att folk kunde plocka undan efter sig när de besöker stranden. Foto: PrivatAnette Sporrong önskar att folk kunde plocka undan efter sig när de besöker stranden. Foto: Privat
Anette Sporrong önskar att folk kunde plocka undan efter sig när de besöker stranden. Foto: Privat
”Det gör mig så ledsen och förbannad att vi människor inte kan bättre än så”, säger Annette. Foto: Privat”Det gör mig så ledsen och förbannad att vi människor inte kan bättre än så”, säger Annette. Foto: Privat
”Det gör mig så ledsen och förbannad att vi människor inte kan bättre än så”, säger Annette. Foto: Privat

Synen mitt i idyllen: ”Så ledsen och förbannad”

Publicerad

Varje dag tar Anette Sporrong, 51, en promenad längs klipporna vid Smithska udden i Göteborg. Det är hennes sätt att ladda batterierna och samla tankarna.

Men synen som mötte henne häromdagen, fick henne helt ur balans.

– Det gör mig så ledsen och förbannad att vi människor inte kan bättre än så, säger Annette.

Drösvis med göteborgare har sökt sig till havet, när solen och värmen äntligen återkommit till det karga nord.

– Vi bor ute på Näset och jag går en runda längs havet varje dag. Det är en fantastisk plats där man kan hämta kraft. Det ser alltid olika ut, havet, och oftast är det idylliskt, säger Anette Sporrong.

Hon har inget emot att dela sina älskade klippor med andra. Men hon har svårt att acceptera det som många lämnar kvar efter sitt besök: skräp.

Synen som mötte Anette när hon häromkvällen skulle bege sig ut på sin dagliga kvällspromenad, fick hennes blod att koka.

Synen som mötte Anette Sporrong när hon skulle ut på sin dagliga kvällspromenad: Skräp.Foto: Privat

– Det så förfärligt ut! Det luktade död och ruttet och var fullt med skräp; plast, flaskor, grillar, aluminiumfolie... Det är precis som att man förväntar sig att någon annan ska ta hand om det. Kommunen kanske, säger Anette.

För lite personal

Kommunen har dock blivit tagen på sängen av värmeböljan och den efterföljande nedskräpningen.

Anders Wallin är enhetschef hos Park- och naturförvaltningen i Göteborgs stad och ansvarig för badplatserna.

– Vi bemannade med extra personal för att kunna städa, men med det trycket som blev så hade det kunnat vara mer personal. Det finns ett antal sopställ ute på respektive badplats. Det är lite olika beroende på storleken på badplatsen. På de flesta badplatserna finns det speciella ställ för engångsgrillar, säger han till GP.

Men Anette Sporrong lastar inte kommunen det minsta för sopbergen vid Smithska udden. Ansvaret är individens och ingen annans, menar hon.

”Stanna hemma”

– Så länge det finns plats i soptunnan ska man så klart lägga det där. Men finns det inte plats är det ditt ansvar att ta hand om det. Varför ska vi betala människor för att plocka upp det som man själv kan ta sig hem, säger Anette och fortsätter:

– Vi är så lyckligt lottade att vi kan sätta oss på den här vackra platsen råd, och vi har råd att köpa med oss mat. Men vi verkar inte klara av att ta med oss skräpet som förstör vår planet. Det gör mig så ledsen och förbannad att vi människor inte kan bättre än så.

Anette Sporrong skrev ett argt Facebook-inlägg, riktat till nedskräparna.Foto: Privat

Anettes lösning på nedskräpningsproblemet är lika enkel som den är krass:

– Kan du inte ta med dig ditt skräp hem från stranden, så kan du lika gärna stanna hemma.

Relaterade ämnen
Jens Andersson
Jens Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER