GT:s avslöjande av den höge tjänstemannens suparmejl till kontaktpersonen för en av kommunens verkliga storleverantörer för nu Fastighetsdirektören Martin Öbo att ta initiativ till en granskning. Foto: / JULIA SJÖBERGGT:s avslöjande av den höge tjänstemannens suparmejl till kontaktpersonen för en av kommunens verkliga storleverantörer för nu Fastighetsdirektören Martin Öbo att ta initiativ till en granskning. Foto: / JULIA SJÖBERG
GT:s avslöjande av den höge tjänstemannens suparmejl till kontaktpersonen för en av kommunens verkliga storleverantörer för nu Fastighetsdirektören Martin Öbo att ta initiativ till en granskning. Foto: / JULIA SJÖBERG
Foto: LENNART REHNMAN / GT/EXPRESSENFoto: LENNART REHNMAN / GT/EXPRESSEN
 Foto: LENNART REHNMAN / GT/EXPRESSEN

Svidande kritiken mot fyllemejlen: "Dyngrak"

Publicerad

Fastighetskontoret i Göteborg ska granska de vänskapliga kontakterna mellan en hög tjänsteman och den säljansvarige på en av kommunens verkliga storleverantörer.

I förra veckan avslöjade GT vänskapliga mejl där tjänstemannen bland annat tackar ja till en "traditionsenlig sommaravslutning" med öl, shuffleboard och middag på Hard Rock Café med orden: "I vanlig ordning ... dyngrak 18 .... jag lägger av vid lunch!".

Samtidigt ska även tjänstemannens kontakter med ytterligare en leverantör granskas.

– Det är bra att det blir genomgånget, säger tjänstemannen själv.

Det var i förra veckan som GT kunde avslöja de vänskapliga kontakterna mellan den ekonomiskt ansvarige, högt uppsatte tjänstemannen på Fastighetskontoret och en säljansvarig hos en av kommunens största leverantörer.

I mejl bjöds tjänstemannen in till julfest där öl utlovades vara basen för arrangemanget, ett vip-arrangemang med fotboll och en "traditionsenlig sommaravslutning" på Hard Rock Café.

"Öl blir basen för kvällen", förklarade säljaren i sin inbjudan till tjänstemannen om att ha julfest tillsammans.

I ett meddelande till de anställda skriver nu Fastighetsdirektören Martin Öbo och biträdande fastighetsdirektören Christina Eide att beteende från den höge tjänstemannen har varit både olämpligt och oacceptabelt:

Ett av de vänskapliga mejlen mellan tjänstemannen och storleverantören som GT kunde avslöja i förra veckan.Foto: GT

Ytterligare kontakter ska granskas

"Vi ser mycket allvarligt på de ordval som gjorts i ett par av mejlen. Det är olämpligt och oacceptabelt. Här vidtar nu ledningen åtgärder.

Det finns anledning om att påminna om att vi är återhållsamma med socialt umgänge med externa aktörer." 

LÄS MER: "Blir lite barnsligt i mejlen i bland"

 

– Vi vill göra en extern granskning för att titta bredare på kontakterna mellan vår medarbetare och kanske även någon ytterligare leverantör för att säkerställa att det inte finns några oegentligheter, att det inte finns något gynnande av någon, säger fastighetsdirektören Martin Öbo.

GT kan visa att tjänstemannen i sin roll attesterat, godkänt, fakturor från storleverantören för stora belopp och har även varit Fastighetskontorets representant då större inköp gjorts. På samma sätt har storleverantörens säljare, som också är den som bjudit ut tjänstemannen på krog och vip-besök, varit storleverantörens kontaktperson gentemot kommunen.

LÄS MER: Angereds stadsdelsdirektör kritiseras i jävgranskning

 

Fler krogbesök än tidigare känt

I förra veckan uppgav Martin Öbo att han hade informerats om en (1) "after work" där tjänstemannen och säljaren träffats. 

Enligt Martin Öbo visar Fastighetskontorets egen första granskning internt nu att tjänstemannen och säljaren kommit att bli bekanta med varandra sedan tio år tillbaka.

– Man har träffats vid ett antal tillfällen, säger Öbo.

Enligt honom har inte den första egna granskningen visat på några ekonomiska oegentligheter eller att leverantören gynnats. Men han beskriver förvaltningens åtgärdspaket nu, där den externa granskningen ingår, som "en kraftfull markering":

– En kraftfull markering om att det inte är ok, även om det bara stannar vid den här mejlkorrespondensen så är det olämpligt, det är inte ok att uttrycka sig så, säger Martin Öbo.

"Blir lite barnsligt i bland i mejlen"

GT har varit i kontakt med tjänstemannen som arbetar kvar som vanligt.

– Det är bra att det blir genomgånget, säger han.

I ett mejl uppger tjänstemannen att han inte informerat någon i förvaltningen om de vänskapliga kontakterna i samband med stora inköp, då han aldrig betraktat det som jäv.

Tidigare har han uppgett att han själv betalat för allt under krog och restaurangbesöken. Vip-besöket med fotboll har han sagt att han tackade nej till efter att han först per mejl tackat ja.

Om mejlkonversationen där tjänstemannen skriver till storleverantörens säljare att de ska vara dyngraka redan klockan 18 inför vad som beskrivs som en "traditionell sommaravslutning", har tjänstemannen tidigare sagt:

– Det kanske blir lite barnsligt i bland i mejlen.

Relaterade ämnen
Daniel Olsson
Daniel Olsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER