Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Susannes vrede efter upptäckten på Netto

Susanne Thore, 50, köpte kärnfria katrinplommon. Men ett plommon innehöll en kärna – på vilken hon bet sönder sin tand.
Foto: Privat
Bild på skylten, som säger att plommonen ska vara kärnfria.
Foto: Privat

Susanne Thore, 50, köpte kärnfria katrinplommon på Netto.

Trodde hon.

Men på ett av dem bet hon sönder en kindtand.

– Efteråt kände jag en otrolig smärta, säger hon.

Det var i slutet av januari som Susanne Thore gick till en Nettobutik i Ale för att köpa katrinplommon.

På både hyllan och påsen stod att plommonen var kärnfria – men när hon bet i ett av dem sa det knak. En kindtand hade gått sönder.

– Jag hällde plommonen i filen och när jag skulle tugga kände jag en otrolig smärta. Då märkte jag att halva tanden lossnat, säger Susanne Thore.


GRATIS! Ladda ner GT:s nyhetsapp i Iphone & Android 


– Det känns inte speciellt roligt. När det står kärnfritt på varan tycker jag att det ska vara det, att jag ska kunna äta med gott samvete. De har ju felmärkt, säger hon.

Har anmält till ARN

Dagen därpå återvände hon till butiken för att skriva en anmälan, säger hon. Men varken leverantören eller Nettos försäkringsbolag anser att hon har rätt till ersättning.

– Det är djupt beklagligt att det händer en sådan här grej. Det är inte roligt. Samtidigt står det på förpackningen att det skulle kunna innehålla kärnor. Det är ungefär som när det står att det kan innehålla spår av nötter i choklad, säger Jan Richter, Nettos inköpsdirektör.


LÄS MER: Larmet: Synålar hittade i clementin på Ica-butik


Han fortsätter:

– Vårt försäkringsbolag har haft dialog med Susanne om vad som gäller och jag förstår att hon inte är nöjd med svaret.

Susanne Thore nu gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

– Skulle de tycka att vi har gjort fel så får vi rätta till det, säger Jan Richter.

Plommonen köptes in på Netto.
Foto: ANDERS YLANDER

Susanne vill ersättas

Susanne Thore:

– Jag hade kontakt med Livsmedelsverket, kommunen och Hallå konsument. Livsmedelsverket sa att jag hade rätt till ersättning och Hallå konsument tyckte att jag skulle dra det upp till ARN, och det har jag gjort nu.


LÄS MER: GW:s stora ilska mot kritiserade baguetten


Målet är att få ersättning för tandläkarkostnaden.

– I och med att det inte är jag som orsakat detta utan handlar om deras dåliga märkning vill jag i alla fall ha ersättning för det, säger Susanne Thore.