Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Succéår för Göteborgs glasstillverkare: ”Galet”

Glassen säljer som smör – antagligen en effekt av vädret och av hemestrare.
Foto: Colourbox

Glassförsäljningen går som tåget. Sommarväder i kombination med hemestrare har gjort att det gått upp med fem procent jämfört med första halvåret förra året – och i vissa fall har försäljningen skjutit än mer i höjden. 

– Vi ligger på 20 procent över budget, säger Katarina Mild, ägare och vd för Lejonet och Björnen. 

Glassen har gått som smör i solsken – både nationellt och för Göteborgsföretagen. 

– Jag och min man har varit ägare i 13 år och vi har aldrig haft en sån här sommar som i år. Det är helt fantastiskt, säger Katarina Mild, ägare och vd för Lejonet och Björnen. 

– Vi ligger på ungefär 20 procent över budget hittills i år i jämförelse med förra årets första halvår. Det är helt galet faktiskt. Tittar vi på sommarveckorna nu kan det nog vara ännu mer. 

Även på Triumf Glass går det bra. En världsomspännande pandemi i kombination med varmt väder verkar, om något, ha fört glassuget med sig. 

– Under pandemin har vi sett en förflyttning, från stycksakerna till multipack. Men vi har inte gått ner, vi har snarare ökat, säger Therese Båth, marknadsansvarig på Triumf Glass. 

– När den första sommarvärmen kommer, då drar det i gång. Man kan äta glass året runt, men det hör speciellt till semester. 

Katarina Milds egen favorit är deras kaffeglass. ”Den har glassmästaren gjort riktigt bra.”
Foto: SÖREN HÅKANLIND
”Jag smakart glass nästan varje dag,” säger Therese Båth, marknadsansvarig på Triumf Glass.
Foto: Privat

Fem procents ökning

Glassmarknaden i stort har ökat med ungefär fem procent hittills i år, enligt Stefan Karlsson, som är vd för Sia Glass. 

– Om man tittar på året hittills har marknaden vuxit med ungefär fem procent. Sia Glass har växt med närmare åtta procent, säger han. 

Den enda svårigheten som har har sett under pandemin har varit produkter från till exempel Italien. 

– Det har varit några enstaka produkter som det har varit problem med under pandemin. Exempelvis ingredienser från Italien. Det har varit hanterbart. 

Svenskar stöttar svenska företag

Själv passar Stefan Carlsson på att smaka på konkurrenternas smaker nu under semestern. 

– Jag äter glass i stort sett dagligen. Nu testar jag mycket av kollegernas produkter. När man är på semester får man smaka på så mycket man kan, skrattar Stefan Carlsson. 

Både Stefan Carlsson och Katarina Mild tror att svenskarna, nu kanske mer än innan, uppskattar att deras glass är gjord i Sverige. 

– Svenskar väljer svenska produkter i allt större utsträckning. Man vill stötta svenska företag i en pandemi. Folk har blivit mer medvetna och det är den positiva effekten av pandemin, säger Katarina Mild.