På måndagskvällen brinner det fortfarande ombord på det 177 meter långa fartyget Almirante Storni, och släckningsarbetet är nu inne på sitt tredje dygn.
Under lördagen utbröt en brand i timmerlasten, och en enorm räddningsoperation inleddes. Bland enheterna som larmades fanns ett Nato-fartyg från Portugal, en dansk patrullbåt och helikopter och en specialstyrka med brandmän i Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar.
Enligt SVT Nyheter Väst ska fartyget så sent som för sex veckor sedan ha fått kritik på flera punkter för bristande brandsäkerhet.
Under en inspektion i Storbritannien upptäcktes tio brister – tre av dem hade med brandsäkerhet att göra, enligt SVT som tagit del av inspektionsprotokollet.
Till exempel ansåg inspektörerna att besättningen inte hade rätt utbildning i brandsäkerhet, och att det förebyggande arbetet inte nådde upp till förväntan, rapporterar SVT.
Fartyget är enligt protokollet inte heller uppbyggt för att hindra bränder från att spridas mellan olika delar av skeppet.
Svenska Transportstyrelsen kommer att inleda en inspektion av fartyget så fort branden kunnat släckas, skriver SVT Nyheter Väst.
Besättningen fortfarande kvar ombord
Kvar på båten finns fortfarande de 17 besättningsmän som arbetar på båten. På måndagen är läget för besättningen oförändrad. Beslut om evakuering kan bara kaptenen fatta, och det har han hittills inte velat göra.
Hur ser ni på att besättningen är kvar?
– Det är gynnsamt. Det är lättare för oss att agera mot ett bemannat fartyg än ett obemannat. Kompetensen att sköta fartyget finns ombord, säger Mattias Lindholm, presskontakt på kustbevakningen.
Utöver besättningen finns ytterligare åtta personer ombord som arbetar med att släcka branden på olika sätt.
Fem miljoner liter vatten används i timmen
Enligt Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på kustbevakningen, är det fem miljoner liter vatten i timmen som sprutas från två av kustbevakningens största fartyg, Triton och Poseidon.
– Vi fortsätter att bekämpa branden så att den inte sprider sig på fartyget. Samtidigt samarbetar vi med fartygets ägare och andra aktörer för att hitta alternativa lösningar på att komma åt själva brandhärden, säger räddningsledare Jonas Holmstrand i ett pressmeddelande.
Helikoptrar finns redo ifall att en evakuering av människorna ombord blir aktuell.
Vädret har ställt till det för möjligheterna att släcka med all kraft. Två helikoptrar begärdes av kustbevakningen in från MSB – kanoner som kan ”vattenbomba” ovanifrån. Men på grund av ogynnsamma väderförhållanden fick den operationen avbrytas och har inte återupptagits sedan i söndags.
Samtidigt har oljebränslet ombord värmts upp för att kunna läktras till annat fartyg ifall det blir aktuellt – detta både för att underlätta när väl Almirante Storni ska bogseras, och för att undvika oljeutsläpp.
Seglar under liberiansk flagg
Fartyget seglar under liberiansk flagg och hemhamnen är Monrovia. Colin Fröhlich, är ansvarig för flottan hos rederiet NSC, som äger fartyget.
– Jag har pratat med kaptenen två gånger under den senaste halvtimmen. Han sa att det var en brand på däck nära lyftkran nummer 1, sa Colin Fröhlich vid klockan 15.40 på lördagen.
Berättade han vad som orsakat branden?
– Nej. Han försöker med maximal ansträngning att släcka branden med hjälp av besättningen och kontakt med svenska myndigheter. Den högsta prioriteten just nu är att släcka branden.
Under måndagen vet man fortsatt inte vad som ligger bakom branden. Alla resurser går i stället till att släcka den.