Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stora brister på Sävenäs – olycka kunde bli katastrof

Lovisa Waldeck rapporterade från platsen efter olyckan
Olyckan inträffade tidigt på morgonen den 1 september förra året.
Foto: ADAM IHSE/TT / TT NYHETSBYRÅN
Trafikverket utredningsrapport visar ett stort antal brister.
Foto: ADAM IHSE/TT / TT NYHETSBYRÅN

Olyckan på Sävenäs rangerbangård i september förra året hade kunnat få enorma konsekvenser, det framgår nu av Trafikverkets utredningsrapport.

I det som kallas riskzonen bor 80 000 människor, och man konstaterar att olyckan ”hade kunnat leda till katastrofala följder för alla människor inom riskzonen”.

– Det är ett känt faktum med rangerbangårdar att det kan inträffa saker där, säger Magnus Levein, brandingenjör på MSB.

Klockan är strax efter 03.30 den 1 september 2020. 

På Sävenäs rangerbangård i Göteborg har ett tungt vagnset av misstag hamnat bakom en lastvagn som fastnat på ett spår.

Lastvagnen trycks framåt mot en cisternvagn med plats för 60 ton etylenoxid – ett både brandfarligt och giftigt ämne med en kokpunkt på 11 grader. Krafterna vid krocken är enorma, vid kollisionen lyfts lastvagnen upp från rälsen och trycks mot cisternen som får stora skador.

Men ingen upptäcker olyckan när den sker. Det ska dröja en hel timme innan larmet går. 

Följderna hade kunnat bli katastrofala, det framgår av Trafikverkets utredningsrapport. 

”Något vi måste rätta till” 

– Det som har varit svårt, förutom att det är ett stort område, är att hela området inte har varit täckt med kameror. Green Cargo ser inte allt som händer om de inte fysiskt är ute på bangården. Det är något som vi måste rätta till och som låg i att-göra-listan på bangården, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. 

Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.
Foto: Kerstin Ericsson, Trafikverket

Sävenäs rangerbangård ligger i de centrala delarna av Göteborg och runt 80 000 personer är skrivna inom det som anses vara riskzonen. 

Utöver det finns skolor, arbetsplatser, sjukhus och andra samhällsfunktioner med ytterligare ett stort antal människor inom zonen.

”Om cisternen hade varit fulltankad av etylenoxid och det uppstått läckage, skulle det, vid ogynnsam vindriktning och styrka, ha kunnat få stor spridning inom den av MSB angivna riskzonen på 3,1 kilometer (radie) från bangården” står det i rapporten.

Detta scenario hade kunnat leda till katastrofala följder för alla människor inom riskzonen”.

Kan inte uttala sig om potentiella konsekvenser

Magnus Levein, brandingenjör på MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, säger att MSB:s funktion vid liknande händelser främst är att stödja den kommunala räddningstjänsten så de kan göra sitt jobb korrekt.

Han säger att man inte kan säga exakt vad konsekvenserna hade kunnat bli om vagnen varit full och det hade läckt ut. 

MSB:s roll har främst varit att stötta den lokala räddningstjänsten.
Foto: DRAGO PRVULOVIC/TT / TT NYHETSBYRÅN

– Det är samma fråga för alla sådana här ämnen vi använder i ett modernt samhälle, det beror på vilken koncentration man andas in och hur länge. Man kan påverkas mindre om man utsätts för några minuter men är det en halvtimme eller timme med hög koncentration så kommer det vara livsfarligt. Vissa är också mer känsliga än andra. Det görs också olika bedömningar beroende på väderleken och hur det blåser, säger han och fortsätter:

– Räddningstjänsten är väl medveten om vad man ska göra. Om det hade varit ett stort läckage är det troligt att det hade larmats i ett tidigare skede.

Ingen upptäckte olyckan 

I Trafikverkets utredningsrapport, som nyligen offentliggjordes, identifieras en rad brister på Sävenäs. Det handlar dels om brister i själva anläggningen, som Trafikverket äger och har ansvar för att underhålla. 

Dels rör det sig om brister i rutinerna hos Green Cargo – det bolag som sköter rangerverksamheten på bangården. 

– Det är vår anläggning så det är vi som måste sätta upp kameror som täcker upp även de ytor som är svåra att se. Anläggningen har en hel del år på nacken och det krävs att man löpande ser över vad som behöver göras. Det är ett never ending job, säger Bengt Olsson. 

Det var ett stort räddningspådrag som arbetade med olyckan.
Foto: ADAM IHSE/TT / TT NYHETSBYRÅN

Konsekvensen efter olyckan blev en potentiellt livsfarlig situation och en kraftigt försenad räddningsinsats, insatsen försenades dels av att ingen upptäckte att olyckan hade skett.

Räddningstjänsten sågade sig in 

Sedan fick inte räddningstjänsten information om vilken grind de skulle köra in genom, vilket ytterligare försenade insatsen då de fick såga sig in. 

– Det är en del som vi har reflekterat över. Lek med tanken att det hade varit ett stort utsläpp och det hade dröjt lång tid innan man hade börjat agera. Det är klart att det är önskvärt om vi hade fått informationen tidigare, säger Carl Fredrik Lindahl, utredare vid räddningstjänsten Storgöteborg. 

Under en tioårsperiod, åren 2010 till 2020, har 322 olyckor inträffat på Sävenäs bangård. Det framgår av Trafikverkets utredning. De flesta beskrivs som mindre händelser, men fem av olyckorna beskrivs som allvarliga. Två av dem var elolyckor och tre var kollisioner.


Brister som hittats i Trafikverkets utredningsrapport

 Här är ett antal av de brister som hittats under arbetet med rapporten:

Dålig belysning och få övervakningskameror kan ha bidragit till att olyckan kunde ske, och till att det dröjde innan den upptäcktes.


Nödlägesplanen för bangården uppmanar personalen att om möjligt begränsa ett eventuellt utsläpp. Det ledde till att en person utsatte sig för potentiell livsfara, när denne gick fram till vagnen för att kontrollera om det läckte.


Bangården har ett tyfonlarm som kan aktiveras vid farliga utsläpp. Det förblev tyst.


Personal som arbetar på området, men som tillhör andra bolag än Green Cargo, underrättades aldrig om olyckan. De fick i stället informationen via medierna.


Cisternvagnen var så gott som tom. Den informationen fanns i ett tidigt skede, men nådde inte räddningstjänsten förrän flera timmar senare. Samhällspåverkan blev därför onödigt stor.


Räddningstjänsten fick inte information om vilken grind de skulle köra in genom, vilket försenade insatsen. Den första grind de nådde var låst och man tvingades att såga sig in. 

Se också: Tåg krockade med buss på Hisingen i mars

Här fångar han tågkraschen Göteborg på film