Stopp i tågtrafiken efter kopparstöld

Publicerad

Det är stopp i tågtrafiken på Bohusbanan under fredagsförmiddagen. Vid lunchtid beräknas tågen rulla igen.

– Orsaken är att det skett kopparstölder. Stoppet gäller sträckan mellan Strömstad och Uddevalla, säger Lennart Helsing, presskommunikatör vid Trafikverket.

Bohusbanan har flera gånger drabbats av kopparstölder och i natt var det dags igen.

Stölderna orsakar elfel och därigenom stopp i tågtrafiken. Alla tåg mellan Strömstad och Uddevalla är inställda i båda riktningarna.

– Vi fick besked om detta strax efter klockan sex nu på morgonen men jag har ingen information om när stölderna ska ha skett, säger Lennart Helsing, Trafikverkets presskommunikatör.

Bussar ersätter

De flesta inställda tåg ersätts med bussar uppger Västtrafik.

– Vi har en prognos där stoppet kommer att vara hela fredagsförmiddagen. Resenärer kan hitta information på vår hemsida och på stationerna, säger Kajsa Pedersen, störningskoordinator på Västtrafik. 

Sträckan mellan Uddevalla och Göteborg trafikeras som vanligt.

Vid halv elvatiden meddelar Trafikverket att tågen kommer att köra igång igen vid 12-tiden.

Stort problem

Kopparstölderna är ett stort problem inom tågtrafiken. Förutom  elfel och inställda tåg leder de till livsfara både för tjuvarna själva och för andra eftersom rälsen kan bli strömförande.

Även i juni drabbades Bohusbanan av kopparstöld och tågtrafiken fick då ställas in mellan Strömstad och Munkedal. Dessutom stals koppar på sträckan i mars.

I maj inträffade kopparstölder som drabbade tågtrafiken mellan Borås och Varberg.

Trafikverket har beräknat vad kopparstölderna kostar samhället och har då värderat restidsförluster, rågkostnader, försenad persontrafik och godstrafik. Man kom fram till att kostnaderna under 2015 uppgick till 33,4 miljoner kronor.

LÄS OCKSÅ: Tågen på Bohusbanan stod still – igen 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER