Stina Andersson, 77, blev lurad av bedragarna. Foto: PRIVATStina Andersson, 77, blev lurad av bedragarna. Foto: PRIVAT
Stina Andersson, 77, blev lurad av bedragarna. Foto: PRIVAT
Bedragarna dömdes för 72 stycken grova bedrägerier. Foto: POLISENBedragarna dömdes för 72 stycken grova bedrägerier. Foto: POLISEN
Bedragarna dömdes för 72 stycken grova bedrägerier. Foto: POLISEN

Stina, 77, lurades – med fula karttricket

Publicerad

När Stina Andersson, 77, stod ute på parkeringen efter att ha handlat på Ica i Göteborg kom en man fram med en karta och frågade om vägen.

Stina hjälpte honom snällt – två dagar senare upptäckte hon att hennes Visakort var borta och att kortet hade tömts på pengar.

– Det kändes overkligt på något sätt. Jag vill inte tro ont om folk. Jag är inte misstänksam av mig, men det kanske man borde vara, säger hon.

I januari i år dömdes en man och en kvinna för en rad fula kortbedrägerier mot äldre. Bedragarna letade upp sina offer på stormarknader som Willys, Coop, Ica, Citygross och Lidl. Den gigantiska bedragarhärvan utspelade sig i stora delar av landet mellan maj och oktober i fjol.

Väl inne i butikerna siktade bedragarna in sig på äldre damer i kassan, iakttog när damerna slog in sin pinkod i kortmaskinen, för att sedan följa med dem ut på parkeringen där de genom att distrahera offren lyckades ta deras plånbok. Bland annat genom att visa upp en karta. Korten tömdes i flera fall på nästan alla pengar.

Lurades med karttricket

En av personerna som utsattes för de fräcka bedragarna är Stina Andersson, 77, från Göteborg. Hon var som vanligt och handlade på Ica Bäckebol i Göteborg den där dagen i oktober i fjol.

 

LÄS MER: Seriebedragarna lurar äldre kvinnor 

 

– När jag stod och packade in mina varor så stod en av personerna efter mig i kön. Det var tidigt på morgonen, det var nästan bara vi där, och jag tyckte att det var underligt att han handlade så lite, berättar hon.

Väl ute på parkeringen började Stina lasta in sina varor i bilen. Då körde en bil fram bredvid henne och ut ur bilen kom en man med en karta.

– Han frågade om vägen till Falun, av alla ställen. Jag visade honom vägen, men sedan upptäckte jag att min baklucka var öppen. Jag tänkte att det var konstigt att jag inte hade stängt luckan.

Bedragarna tömde kortet

Stina begav sig hemåt. Men redan i bilen på väg hem började hon tänka på att situationen med kartan hade känts underlig. Det var dock först två dagar senare, när hon stod på apoteket och skulle handla, som hon upptäckte att hennes Visakort var borta.

– Sedan såg jag att jag bara hade 49 kronor eller något liknande kvar på kortet.

Förstod du då att du hade blivit bestulen?

– Ja, jag tänkte att de var lite konstiga, säger hon.

En av bedragarna i färd med att ta ut pengar från ett offers kontokort.Foto: POLISEN

Stina anmälde saken till sitt försäkringsbolag och polisen. Så småningom fick hon reda på att polisen gripit två gärningsmän och hon medverkade senare i rättegången. 

Metoden där bedragare registrerar ens pinkod, ofta i kassan eller vid en bankomat, för att sedan distrahera personen och stjäla plånboken eller endast bankkortet kallas för "shoulder surfing".

 

LÄS MER: Ica-bedragarnas luriga p-metod mot äldre 

 

I dag har Stina blivit mer försiktig när hon handlar.

– Nu tänker jag mig för när jag slår in min kod så ingen ska stå bakom.

"Var lite otrevligt"

Men hon tycker inte att händelsen har satt några särskilda spår hos henne.

– När jag skulle åka till Ica-butiken och handla igen efter att det hade hänt tyckte jag att det var lite otrevligt. Men det tänker jag inte på nu, säger Stina Andersson.

Bedragarna, en man och en kvinna, dömdes för grovt egenmäktigt förfarande vid 42 tillfällen och grovt bedrägeri vid 72 tillfällen. Mannen fick tre och ett halvt års fängelse. Kvinnan tre år. De ska också utvisas ur landet i tio års tid efter avtjänat straff.

En tredje person misstänks ha medverkat vid brotten. Men polisen har inte lyckas hitta personen.

Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER