Foto: Simon FritzellFoto: Simon Fritzell
 Foto: Simon Fritzell
Foto: Simon FritzellFoto: Simon Fritzell
 Foto: Simon Fritzell

Stilexpertens tips: Så shoppar du smart

Publicerad

Att bara ge sig ut och shoppa loss är inte alltid en bra idé.

Planera klädinköpen och gör upp en plan.

– Skriv en lista som när du veckohandlar mat, säger stilexperten Katarina Althin som vill göra det lätt och roligt att hitta rätt i modedjungeln.

Vem har inte svettats i provrum bland högar av kläder, eller svept över butikens utbud med blicken utan att fastna för något? Och för att inte tala om hur många plagg som på impuls hamnat i shoppingkassen utan att man egentligen förstod hur det gick till.

– Många tycker det är svårt att shoppa, att det är svårt med kläder, konstaterar Katarina Althin, stilexpert och personal shopper som hjälper sina kunder att få rätsida på garderoben och en slags inre kompass när de går ut på stan.

Hon gillar att ge handfasta råd och vill inte att det här med mode ska vara så märkvärdigt.

– För de flesta är det lite för långt till catwalken i Paris. Mina tips utgår från varje persons förutsättningar vad gäller plånbok, kroppsform och jobbsituation - så att vi hamnar på rätt nivå, säger hon.

Krut på rätt ställe

Katarina Althin slår fast att de allra flesta, oavsett hur stort intresset för mode är, går upp på morgonen och vill piffa till sig.

– Den önskan finns hos nästan alla. Det har inget med klass och pengar att göra, menar hon.

Hon tipsar om att det är viktigt att tänka på var man lägger "krutet". Att tänka på vilka kläder man använder mest i sin vardag. Att satsa på en basgarderob med lyxig svart kostym, pumps och designerhandväska kanske inte är smartast för en person som arbetar exempelvis i förskolan.

– Hur ofta använder förskolepersonal en sådan kostym? Kanske bara på fest, eller vid andra speciella tillfällen. I stället är det kanske jeans och bra regnkläder som är det viktigaste, och där personen ska unna sig dyrare märken med bättre kvalitet. Tänk alltså på var du ska lägga dina dyra slantar och var du kan hålla igen. Använder man bara svart kavaj tre gånger per år, så köp en billigare. Den som använder kavaj varje dag och regnjacka bara någon enstaka gång ska förstås tänka tvärtom, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER