Den nya stadsarkitekten Björn Siesjö har åsikter om mycket i Göteborg. Bland annat ser han på miljardprojekten Röda orm och Götatunneln som felinvesteringar.
- Götatunneln kostade 3,5 miljarder och partihallslänken Röda orm 1,8 miljarder. Det är mycket pengar. Frågan är om de två minuterna som bilisterna tjänar är värda 1,8 miljarder, säger han.
"Vi måste välja"
- Vi har inte hur mycket pengar som helst. Vi måste välja hur vi ska investera dem. Jag skulle ha satsat på kollektivtrafiken i stället.
Han tycker att det finns för många stora genomfarter i staden och jämför Göteborg med både Stockholm och Malmö, där fler invånare väljer att åka kollektivt.
- Här i Göteborg har man hela tiden ökat framkomligheten för biltrafiken. Jag vill bygga ihop staden. Många av motorvägarna är onödiga.
Tycker staden är för gles
Nu arbetar han mot det nya förslaget om "bangårdsviadukten" i centrala Göteborg - där en fyrfilig väg planeras.
Samtidigt anser han att staden är för gles, att Heden är för vindpinad och att staden delas av med motorvägar. Fick han önsketänka skulle staden bli grönare, det skulle byggas fler billiga bostäder och många fyrfiliga vägar genom staden skulle bli tvåfiliga.
"Fantastiska möjligheter"
- Göteborg är jättegles som man jämför med andra storstäder i Europa. Vi har mest trafikytor och övergiven industrimark. Men det finns fantastiska möjligheter i den här staden.
Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén (S) välkomnar Björn Siesjös kritik.
- Jag tycker att det är underbart. Det leder till diskussioner, man blir provocerad och får tänka till en extra gång. Hans idéer är lagom galna, vilket behövs på positionen som stadsarkitekt, säger hon. Sen får vi tråkmånsar komma efter och säga att det inte går, så brukar vi inte göra och så vidare.