Här är annonsen som SSU i Göteborg gått ut med.
Här är annonsen som SSU i Göteborg gått ut med.

SSU: Bojkotta de tre  hamburgerkedjorna

Publicerad

I en kampanj som nu sprids blixtsnabbt på nätet uppmanar Socialdemokraternas ungdomsförbund, SSU, till bojkott av de tre hamburgerrestaurangerna Mc Donalds, Burger King och Max.

”Hamburgarna är goda – Men inte arbetsvillkoren”, skriver ungdomsförbundet.

De tre kedjorna har mellan 25 000 och 30 000 ungdomar anställda i Sverige.

– Helt bisarr kampanj, säger Centerpartiets partiledare Annie Lööf till Expressen.se.

Reaktionerna i sociala medier lät inte vänta på sig sedan SSU:s nya kampanj blev känd på onsdagen.

”Tänk efter om du är ung och jobbar men tänkte rösta på S”, skriver ordföranden för Moderata ungdomsförbundet, Erik Bengtzboe, på Twitter. Han konstaterar samtidigt att många av de aktuella restaurangerna har kollektivavtal ”med SSU:s moderorganisation LO”.

"Helt bisarr kampanj"

Centerledaren Annie Lööf:

– Helt bisarr kampanj från (S) som går ut på att göra fler unga arbetslösa genom höjda skatter på ungas jobb och nu bojkott.

Moderaternas riksdagsledamot Jan Ericson frågar på Twitter:

– Smart att ge sig på ungdomarnas arbetsplatser. Undrar om SSU får fler medlemmar av det?

Näringsminister Annie Lööf, C, kallar kampanjen bisarr.Foto: Cornelia Nordström
"Vi vill att folk ska tänka till"

Men kampanjen försvaras av ordföranden för SSU i Göteborg, Linus Glanzelius.

– Vi vill att folk ska tänka till under en vecka. I själva verket är det många som har taskiga arbetsvillkor på de här restaurangerna. I stället för att lägga pengar på dyra ineffektiva skatter vill vi satsa på skolan.

– Det är orimligt att de tar på sig att företräda unga, när de inte gör det.

Men de här kedjorna har ju mellan 25 000 och 30 000 anställda ungdomar i Sverige?

– Ja, och det tycker vi är jättebra. Det är skitbra. Men det hade de också innan de fick skattesubventioner.

Vad händer med dessa arbetstillfällen då om människor lyssnar på er och bojkottar?

– Vi uppmanar inte till bojkott. Det handlar om en vecka då vi vill att man ska tänka till lite extra innan man käkar där.

Men många av dessa restauranger har ju kollektivavtal?

– De följer kollektivavtal, men det betyder inte att de är bra.

Inga reaktioner uppifrån

Linus Glanzelius upprepar att hamburgerrestaurangerna tagit på sig en roll där de försöker företräda Sveriges unga:

– Men det gör de inte.

Enligt Linus Glanzelius körs kampanjen bara i Göteborg. Förbundsledningen informerades inte innan den drog i gång.

Vilka reaktioner har du fått från förbundsledningen och från partiet hittills?

– Inga.

Fredrik Hardt, pressekreterare på Kristdemokraternas parti- och riksdagskansli, hänvisar på Twitter till kampanjen och ger "mattips" till de 1 200 kristdemokrater som samlas i Göteborg i helgen.

Expressen.se har sökt Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven.

Stefan Löfvens pressekreterare Anne Ekberg hänvisar till partisekreteraren Carin Jämtin och partiets valledare Jan Larsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER