Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tävlingsläkaren: Så klarar du Varvet i extremvärmen

Göteborgsvarvets tävlingsläkare Claes Mangelus.
Foto: ROBIN ARON
Drick varje vätskekontroll – det är läkarens uppmaning.
Foto: JAN WIRIDEN

Över 60 000 personer är anmälda – men Göteborgsvarvets tävlingsläkare Claes Mangelus uppmanar löparna att inte försöka slå några rekord. 

Anledningen? Värmen. 

– Ta det lugnt och drick vatten vid varje vätskekontroll, det är inte läge att satsa på personligt rekord när det är så varmt ute, säger han. 

Meteorologerna har levererat besked om att det kan bli, eller i alla fall kännas, som om det är plus 30 grader under lördagen.  Ett glädjebesked om man till exepmpel ska bada – men inte om man vill slå rekord på Göteborgsvarvet. 

– Vi har tittat på prognoserna länge och har en god beredskap och gott samarbete med räddningstjänst och ambulans inför varvet,s äger tävlingsläkaren Claes Mangelus. 

Hans uppmaning inför årets Göteborgsvarv är enkel: Ta det lugnt och drick mycket vatten. 

– Att hamna hos oss i sjukvårdstälten efter en kollaps är en upplevelse man inte vill ha. 

Han berättar att man för att klara den väntade hettan under löptävlingen ska satsa på att dricka vid varje vätskestation och inte ta ut sig för mycket. 

Löparkollaps och värmeslag 

– Vi har inte haft sån här värme i år så de som tränat har tränat i kyla. Då har kroppen inte acklimatiserat sig till att löpa i värmen och kan inte kompensera vätskeförlusten. Då kan man kollapsa, säger han. 

Läkaren berättar att en så kallad löparkollaps inte behöver vara så farligt – men obehagligt. Men vid värme på denna nivå finns också risken att drabbas av värmeslag. 

– Då slutar personen att svettas och kroppstemperaturen kan uppgå till över 40 grader. Då är det riktigt farligt, säger Claes Mangelus. 

Han återkommer till vikten av att dricka vatten, inte i mängder men att hela tiden tillföra vätska, och att inte ta ut sig för mycket. 

– Det här blir ett lopp där man bör fokusera på att njuta, inte slå rekord. 


Få de senaste nyheterrna i GT:s nyhetsapp. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.