Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska lagets tröja hånas internationellt

Allt du behöver veta om allsvenskan 2020
Foto: IF Karlstad Fotboll
Foto: CHRISTOFFER BORG MATTISSON / BILDBYRÅN

En svensk fotbollströja får uppmärksamhet i internationella medier.

Sky Sports kallar den ”bisarr”.

Nu svarar IF Karlstad Fotboll på kritiken.

– Vi är tyvärr inte AIK eller Barcelona, säger marknadschefen Andreas Johansson till P4 Värmland. 

Nybildade division ett-klubben IF Karlstad Fotboll, som är en sammanslagning av Carlstad United och Karlstad BK, står inför sin historiska debut i det svenska seriesystemet.

Nu har de också släppt sin första matchtröja.

De hade nog inte räknat med att den blåsvarta skapelsen skulle få uppmärksamhet långt utanför Värmlands gränser. Flera internationella medier har skrivit om den nybildade klubbens första matchställ, enligt P4 Värmland.

En av dem: Tyska Sky Sports.

Sajten kallar matchtröjan för ”bisarr” och har ägnat en lång artikel åt det faktum att den svenska klubbens hemmaställ rymmer inte mindre än 24 företagslogotyper.

”Staden sägs vara en av de soligaste i landet och med tanke på antalet sponsorer lär även ekonomin bli solig. Den nya klubben gör sin första säsong i Sveriges tredjedivision och om man bara ser till antalet sponsorer är Karlstad redan en av världens bästa”, skriver Sky Sports.

Karlstads matchställ hånas internationellt

Även det franska fotbollskontot Instant Foot, som har över 300 000 följare på Twitter, har uppmärksammat Karlstads första matchdräkt.

”IF Karlstad Fotboll (i svenska tredjedivisionen) har precis meddelat sin tröja för den nya säsongen. Den har inte mindre än 17 sponsorer”!

Klubbens marknadschef Andreas Johansson bemöter nu kritiken.

– Vi spelar i division ett, vi är en ny klubb och många företag vill synas med oss. Nu är platserna på tröjan i stort sett fylld och då blir det så här, säger Johansson till P4 Värmland.

På frågan om man kan ha för många sponsorer svarar han:

– Det är en smaksak. Det är klart... hade man fått välja hade man kanske inte haft fullt så många. Men nu är vi i den här situationen, vi behöver pengar och vill få upp ett lag från Karlstad i eliten. Vi är tyvärr inte AIK eller Barcelona som kan ha en sponsor. Så här ser det ut i många division ett-klubbar.