Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Conny, 79, bröt sitt enda formel 1-lopp

Se trailern till "Superswede - en film om Ronnie Peterson"
Conny Andersson omgiven av Gunnar Nilsson och Ronnie Peterson inför Anderstorps Grand Prix 1977. Conny lyckades inte kvala in, hans landsmän tävlade men tvingades bryta.Foto: ROLF ALKHAGEN
Conny Andersson framför skåpet som pryds av hans priser.Foto: STEFAN NILSSON
Efter segern i Västkustloppet 1973.Foto: REIDAR HOLMÉN / DN
En av tio svenskar som har kört formel 1.Foto: CAMERA PRESS
Conny Andersson (bilen till vänster) körde i formel 3 med Gekås som sponsor. Grundaren Göran Karlsson var över i England och träffade honom.Foto: PRIVAT
Conny Andersson i Surtees-bilen som han körde i karriärens enda formel 1-lopp.Foto: PRIVAT
Conny Andersson i BRM-bilen som han utan framgång kvalade med till tre formel 1-tävlingar.Foto: PRIVAT
1 / 8

NOL. Ronnie Peterson stod längst fram i pole position.

Själv hade han sin plats långt bak – men han var där.

För första gången i sitt liv stod den då 37-årige Conny Andersson bakom startlinjen i en formel 1-tävling.

Men F1-loppet på holländska Zandvoort-banan blev även hans sista.

– Jag trodde aldrig att jag skulle komma ända till formel 1 när jag började tävla, säger en av de mest okända bland de tio svenskar som fått chansen i motorsportens tungviktsklass.

Conny Andersson håller upp bilderna på de två formel 1-bilar han körde. Den översta är den Surtees Ford som han körde i sitt enda formel 1-lopp i Zandvoort 1976. Den andra är BRM-bilen han försökte kvala in med tre gånger 1977 utan att lyckas.Foto: STEFAN NILSSON

Conny Andersson sitter i soffan hemma i villan i Nol, drygt två mil norr om Göteborg.

På soffbordet finns fotoalbum, tidningsklipp och bilder från hans 21 år inom motorsporten.

Det mesta är i svartvitt.

Det var ett tag sedan den snart 80-årige före detta racerföraren tampades med Ronnie Peterson, Gunnar Nilsson och de andra mer kända svenska stjärnorna.

Conny Andersson bläddrar i albumet tills han kommer till bilden han söker.

– Det är jag som sitter i bilen. Han som böjer sig ner och pratar med mig är Emerson Fittipaldi. Han blev väldigt bra, säger han.

En bild efter Monacos formel 3-tävling 1975.Foto: PETER BERGGREN / TT

Hälsade på hos Ronnie Peterson

Fittipaldi blev världsmästare två gånger i formel 1. Bilden togs när de körde mot varandra i formel 3.

Det var också som formel 3-förare Conny Andersson lärde känna Ronnie Peterson, den är i särklass mest framgångsrike av de tio svenskar som tävlat i formel 1.

– Vi pratade då och då vid tävlingarna. Och en gång var jag hemma hos honom och hans fru Barbro i Maidenhead utanför London, säger han.

Vägen till formel 1 var lång för den Alingsås-födde före detta racerföraren.

Det började på två hjul.

– Jag började köra motocross direkt när jag tog mc-körkort som 16-åring. Motocross var väldigt stort här i Älvängen, motorklubben startades 1948. Det var ett naturligt steg att ta, berättar han.

Conny Andersson började sin motorkarriär med att köra motorcykel. Från 16 års ålder körde han motocross tills han 1970 växlade till formel 3.Foto: STEFAN NILSSON

En av de främsta i motocross

Sverige hade under 1950- och 1960-talet många framgångsrika motocrossåkare som tog åtskilliga VM-titlar.

Conny Andersson blev inte lika framgångsrik.

– Jag höll mig precis under dom som var absolut bäst. Som bäst hamnade jag runt femte plats på SM. Många var ute i Europa och tävlade, men jag ville inte ut om jag inte kunde vinna. Men jag körde en tävling i Tjeckoslovakien, ersatte med tre dagars varsel en förare som hade brutit benet, säger han.

När 1960-talet gick över i 1970-talet var Conny Andersson 30 år och hade kört motocross sedan han var 16.

Det blev dags att sadla om. Två hjul blev fyra.

I en formel 3-bil kom också de stora framgångarna.

– Jag fick mycket hjälp av Ulf Svensson i Varberg som hade börjat några år före mig. Han hjälpte till att fixa en bil och mycket annat. Jag kom fram väldigt fort. På de sju år jag körde tog jag två SM en kom tvåa två gånger, säger han.

Andersson kom in i formel 3-branschen utan sponsorer. Pengarna var hans egna, de kom från hans verksamhet som bilhandlare.

Fick en sponsor från Ullared

Men en sponsor dök upp: Gekås i Ullared.

Göran Karlsson, mannen som använde sina initialer när han startade varuhuset öster om Varberg, hade redan stött en formel 3-åkare när han vände blickarna mot Conny Andersson.

– Han kom över till England och träffade mig. Sko Boo var också med, minns han.

Sko Boo – det är skoaffären som ligger i anslutning till Gekås i Ullared.

– Göran Karlsson hade en bil som en kille hade kört i ett år. Den fick jag, säger Conny Andersson.

Conny Andersson i den formel 3-bil han använde i Knutstorp 1974 – med Gekås som sponsor.Foto: TT NYHETSBYRÅN

Framgångarna i Sverige var stora. Men det gick även bra internationellt med flera vinster i olika tävlingar och även pallplatser sammanlagt.

Ett av de minnen som sticker ut från tiden i formel 3 är från Monaco och kopplat till Ronnie Peterson.

– Jag satte varvrekord där 1973, slog det rekord som Ronnie satte 1969. Jag fick en pokal, som Grace Kelly lämnade över, säger han och pekar på en bild på bordet.

Fick pris av Grace Kelly

Grace Kelly var Hollywood-stjärnan som gifte sig med furst Rainier och blev det lilla furstendömets första dam.

1976 vann Conny Andersson fyra tävlingar, bland annat på Knutstorp, och kom tvåa i formel 3-EM.

Det bäddade för steget upp bland tungviktarna.

29 augusti är dagen då Conny Andersson skrev in sig i den svenska motorhistoria som innehåller namn som Ronnie Peterson, Joakim Bonnier, Stefan ”Lill-Lövis” Johansson och Marcus Ericsson.

Svenskarna som har kört formel 1

Ronnie Peterson 1970–1978

Vann tio av sina 123 lopp.

 

Stefan Johansson 1980, 1983–1991

Fyra andra- och åtta tredjeplatser på 79 lopp.

 

Joakim Bonnier 1956–1971

Vann ett (Holland 1959) av sina 104 lopp.

 

Gunnar Nilsson 1976–1977

Vann ett (Belgien 1977) av sina 31 lopp.

 

Reine Wisell 1970–1974

Kom som bäst trea på 22 lopp.

 

Slim Borgudd 1981–1982

Som bäst sexa i ett av sina tio lopp.

 

Marcus Ericsson 2014–2018

Som bäst åtta på 97 lopp.

 

Bertil Roos 1974

Bröt sitt enda F1-race (i Anderstorp).

 

Torsten Palm 1975

Kom tia i sitt enda lopp (i Anderstorp).

 

Conny Andersson 1976–1977

Bröt sitt enda lopp (Zandvoort).

Formel 3-konkurrenterna Bertil Roos och Torsten Palm hade fått chansen var sitt år att köra formel 1 på Anderstorp.

Conny Anderssons chans kom i 1976 års tolfte tävling, som avgjordes på holländska Zandvoort.

De flesta andra förarna hade redan innan de kom upp i formel 1 ett team omkring sig.

Mekaniker, marknadsförare, agenter.

Conny Andersson var van vid att sköta allt själv.

– Jag hade familjen med mig på många tävlingar. Men ingen mer. Jag var exempelvis min egen mekaniker, säger han.

Conny Andersson hade familjen med sig på många tävlingar.Foto: ROLF ALKHAGEN

Ryktet om den snabbkörande svensken hade spridit sig, men han var ändå inte riktigt beredd.

– Det var lite på gång, men rätt vad det var blev det verklighet när John Surtees hörde av sig och undrade om jag ville köra en bil för honom i Holland, säger han.

 

Var det en dröm som gick i uppfyllelse vid 37 års ålder?

– Drömmen fanns kanske, men den var inte riktigt seriös. När jag började köra formel 3 trodde jag aldrig att jag skulle komma så långt, svarar han.

Conny Andersson kvalade in till tävlingen, fick en startplats långt bak bland de 26 bilarna som radade upp sig i väntan på att startflaggan skulle få bilarna att varva upp och dra i väg.

Det fanns dock en hake. 

– Jag skulle inte ha kört min första formel 1-tävling på den banan egentligen, den passar mig inte alls. Raksträcka kurva, raksträcka kurva. Det var inte så jag ville ha det. Jag borde ha bett om att få chansen på en annan bana istället, säger han.

Varför gjorde du inte det?

– Jag blev så glad när jag fick möjligheten att köra och sa bara ja direkt, svarar han.

Ronnie Peterson stod längst fram

Ronnie Peterson stod i pole position. Därefter radade den tidens största stjärnor upp sig: 

James Hunt, Clay Reagazzoni, Mario Andretti, Jacky Ickx, Jody Scheckter, Emerson Fittipaldi... och med 13:e bästa kvaltid Gunnar Nilsson.

– Jag kände Gunnar bra. Jag hjälpte honom när han kom in i formel 3, gav honom ett liknande stöd som jag själv hade fått av Ulf Svensson, berättar Conny Andersson.

Conny Andersson i samband med en tävling.Foto: DN

Men formel 1-premiären blev inte så lång. Redan efter nio varv rullade han in i depå för att inte återvända ut på banan igen.

I historiebeskrivningarna står det att du fick punktering?

– Ja, jag har sett det. Men det stämmer inte. Jag bromsade på mig, säger han.

...bromsade på dig?

– Det var ju bara raksträcka och sen kurva, jag bromsade för sent och slet på bromsarna och behövde gå i depå. När jag skulle ut på banan igen spann jag loss i sanden och det fanns risk att jag skulle åka ut och störa de andra bilarna. Då fanns det ingen anledning att fortsätta köra, säger han.

Bestämde själv att han skulle bryta

Var det någon som bestämde att du skulle bryta?

– Nej, ingen plockade av mig. Det var mitt eget beslut, säger han.

Gunnar Nilsson bröt ett varv senare. När 52 av de 75 varven var körda styrde även Ronnie Peterson in i depån och parkerade sin March medan den blivande världsmästaren James Hunt korsade mållinjen som vinnare.

Conny Andersson visste då inte att nio varv blev hela hans formel 1-karriär.

– Jag borde ha hört av mig till Surtees efteråt. Jag tänkte inte på att det var jag som borde ta kontakt för att prata om en fortsättning. Men det missade jag, det ångrar jag i dag, säger han och utvecklar resonemanget:

– Mitt dilemma var att jag var ensam, jag hade inget team. Det går inte att tala om själv hur duktig man är, det ska andra göra. Men jag ville sköta allt själv, det blev ett problem i slutändan.

Fick ny chans hos BRM

Det kom inget mer samtal från John Surtees.

Men året efter hörde formel 1-konkurrenten BRM av sig. Conny Andersson kvalade i Spanien, Belgien och svenska Anderstorp, men lyckades inte ta plats i själva tävlingarna.

– Två år tidigare hade BRM en konkurrenskraftig bil. Men den jag körde räckte inte längre till, säger han.

Frånsett ett inhopp i en Porsche vid ett standardvagnslopp på Anderstorp sex år senare var de nio formel 1-varven på Zandvoort hans sista insats i ett race.

Hade du en bra karriär?

– Ja, men jag tog inte vara på den fullt ut. Jag kunde ha hanterat den bättre mot slutet, svarar han.

Ronnie Peterson var en av flera formel 1-förare som körde ihjäl sig på 70- och 80-talet. Tänkte du på att det var farligt att köra racerbil?

– Nej. Så tänker man inte. Gör man det roligaste man vet tänker man inte på att det är farligt, svarar han.

1973 satte Conny Andersson varvrekord för formel 3 i Monaco. Priset för insatsen lämnades över furstinnan och tidigare Hollywood-skådisen Grace Kelly.Foto: AP TT NYHETSBYRÅN

Bilintresset fanns kvar

Hur reagerade du när Ronnie dog efter olyckan på Monza 1978?

– Det var en tragisk händelse som inte gick att förstå.

Karriären tog abrupt slut, han försvann från tävlingssammanhangen. Men bilintresset fortsatte följa Conny Andersson genom livet.

– Efter formel 1 satsade jag på min bilverkstad, där kunde jag fortsätta med mitt intresse för motorer, säger han.

Sedan några år tillbaka är Conny Andersson pensionär. Han följer med i vad som händer i formel 1-världen och kikar ibland på bilder och gamla tidningsklipp från sina 22 år inom motorsporten.

Det var inte så många år sedan breven från supportrar som ville ha hans autograf slutade komma.

Många brev finns kvar i en låda som han visar.

– En del skickade bilder som dom ville ha signerade. Det var rätt fräckt att bli ihågkommen så många år efter att jag hade slutat köra, säger Conny Andersson.