Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kaparna rasar mot kommunen: Skandal!

RUBRIKERNAS KLUBB. Kaparna från Göteborg har figurerat i många upprörda GT-artiklar genom åren, inte minst under den färgstarke profilen Tommy Randers tid i klubben. Nu är Kaparna åter på krigsstigen. Denna gång heter motståndarna Göteborgs kommun och lokalrivalerna i Göteborgs Speedwayklubb. Foto: JAN WIRIDEN Foto: Jan Wiriden

Kaparnas framtid har kraschat i en ändrad stadsplan.

En plan för en ny speedwaybana i Säve vann laga kraft 2007, men nu kovänder Göteborgs kommun och planerar annan verksamhet.

- Det är skandal, rasar Kaparnas ordförande Kjell Åshede.

Klassisk klubb med fyra SM-guld

Kaparna grundades 1923 och hette från början Göteborgs Motorsportklubb innan man bytte namn 1950.

1968 tog klubben sitt första av totalt fyra SM-guld (1968, 1970, 1984 och 2003).

Kaparnas bästa förare genom tiderna är Ove Fundin som körde för klubben 1958-1970 och var med och tog Kaparnas två första SM-guld.

Göteborgskillen Janne Andersson var en annan stor profil på 1970- och 1980-talet, som körde för Kaparna i 15 säsonger och kvalade in till ett antal VM-finaler. Bästa placering: En fjärdeplats 1980.

Kaparna körde på nya Ullevi innan de flyttade till Arendalsbanan. Tanken var att Kaparna skulle flytta till den nya banan i Säve, men projektet som legat på is blir nu inte av.

Kaparna känner sig överkörda av Göteborgs kommun. De har i åtta år väntat på att få till en speedwaybana i Säve.

Kommunen har dock ändrat sig i frågan och vill utnyttja markområdet, nära nedlagda Säve flygplats, till logistik, små industrier och verksamhet som stöder stadens näringslivsutveckling.

Kommunens ställning i frågan är dödsstöten för Kaparna.

- Vi och våra sponsorer har lagt 650 000 kronor på detaljplanen som kommunen inte är intresserad av. Nu har det gått så många år att intresset och ivern svalnar över tid, säger klubbens ordförande Kjell Åshede.

Fastighetskontoret har handlagt ärendet.

De menar att det nu finns mer prioriterade användningsområden av marken.

- Förutsättningar kan ändras. Man kan säga att tiden har runnit ifrån att använda marken till speedway, säger Lena Lundblad, avdelningschef på strategisk planering vid fastighetskontoret.

- Det är ett väldigt stort område att låsa upp för en speedwaybana. och då kanske vi kan se att det finns annan, ännu mer prioriterad, användning av den marken.

Kommunen har nu tagit fram andra tänkbara platser för en speedwaybana. En är Ögärdets industriområde öster om Bergsjön där förutsättningarna för en ny bana ska prövas.

Känner sig överkörda

Men det är ännu osäkert hur det blir för Kaparna som menar att kommunen och rivalföreningen Göteborgs Speedwayklubb gått ihop och fattat ett beslut över deras huvuden.

- Vi har pratat med deras ordförande om att vi faktiskt var överens om att vi skulle fatta ett gemensamt beslut. Men de var så kåta på att komma i gång, säger Kjell Åshede.

Rivalerna: "Han bara ljuger"

Göteborgs Speedwayklubbs ordförande Tommy Bergqvist är förbluffad över anklagelserna.

- Han bara ljuger, de har ingen överenskommelse med oss. Efter det första mötet med kommunen och Kaparna sa vi att vi kunde samarbeta. Vi åkte och tittade på olika objekt kommunen la fram men varken vi eller kommunen har hört av Kaparna, säger han.

Har inte hört av sig

Även kommunen anser att det är Kaparna som missat att höra av sig.

- Vi har fått i uppdrag av våra politiker att leta efter en annan placering av en speedwaybana och funnit en plats i Bergsjön. Min bild är att vi har bjudit in båda föreningarna. En klubb har hört av sig och är intresserade. Den andra har vi inte hört av, säger Lena Lundblad.

- I den bästa av världar vore det jättebra om de kunde samarbeta.

Annons:

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!