"Jag var skeptisk till en början", säger Blåvitts tf klubbdirektör Mats Palmgren. Foto: BILDBYRÅN
"Jag var skeptisk till en början", säger Blåvitts tf klubbdirektör Mats Palmgren. Foto: BILDBYRÅN

Kan starta nytt lag – i Fifa: "Var skeptisk"

Publicerad

GÖTEBORG. IFK Göteborg jagar nya intäkter.

På tisdag kan klubbens styrelse fatta beslut om en satsning på något helt nytt – ett E-sportlag.

Redan nästa år kan arbetet starta med att följa i Hammarbys spår och dra igång ett allsvenskt lag som spelar Fifas tv-spel.

– På sikt kan det bli en allsvenska även i E-sport sponsrad av företag som inte finns i andra fotbollssammanhang, säger Blåvitts kommersielle chef och tf klubbdirektör Mats Palmgren.

Vid Blåvitts medlemsmöte på Gamla Ullevi i går kväll bekräftades den bild som gavs på det förra medlemsmötet.

Klubben har lyckats sänka kostnaderna ordentligt, men intäkterna är lägre än vad som beräknades i budgeten inför 2017.

I resonemangen om hur fler åskådare ska lockas till Gamla Ullevi och hur man ska få fler sponsorer att ställa upp med mer pengar kom också insticket att stärka ekonomin med en eventuell satsning på E-sport.

Det väckte ingen större uppmärksamhet, inga följdfrågor ställdes.

Men när GT pratade med Mats Palmgren efteråt fanns det en del konkret att gå på.

Som att styrelsen diskuterade frågan på sitt förra möte.

– Det är något som kommer alltmer. När de allsvenska klubbcheferna träffas finns frågan oftast med. Och den finns på agendan hos SEF (Föreningen Svensk Elitfotboll), säger Palmgren. Förhoppningsvis tar vår styrelse ett beslut i nästa vecka.

"Jag var skeptisk…"

Det finns stora och små turneringar där det spelas Fifas tv-spel. Ibland är det stora tävlingar inför publik, ibland kan spelare sitta hemma.

Men precis som vid vanlig fotboll är de bästa spelarna anställda av klubbarna.

– Jag var skeptisk till en början när mina barn började prata om hur stort det är. Jag undrade vem som vill sitta och se när andra spelar tv-spel. Sönerna kontrade med att det är ungefär samma sak som att sitta på en vanlig fotbollsarena och se på en match, säger Palmgren.

Ska inte ta några ekonomiska risker

Hammarby och Jönköping Södra är redan i gång. Hammarby hade en provspelning i somras där tv-spelare fick övertyga om sin kapacitet varefter de bästa engagerades och nu spelar för klubben.

– Om vi börjar kommer spelare att sitta i blåvita tröjor och spela. På tröjorna blir det reklam, precis som på de matchtröjor vi har nu, säger Mats Palmgren.

Men hur skulle ni kunna tjäna pengar på det?

– Det är en stor växande marknad som stöttas av företag varav många inte syns i andra fotbollssammanhang, teknikföretag till exempel. Och det finns tv-kanaler som bara sänder sådana här matcher och turneringar, svarar Blåvitts tf klubbdirektör.

– Om styrelsen säger ja ska vi börja med att säkra de pengar som behövs för att dra igång, vi ska inte ta några ekonomiska risker, säger Mats Palmgren.

Relaterade ämnen
Stefan Nilsson
Stefan Nilsson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Läs fler nyheter i GT:s app. Ladda ner gratis här: Iphone eller Android.

Till GTs startsida

Mest läst i dag