Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stenhårda kraven på spelarna i Frölunda

Frölunda tränade under torsdagen utomhus.Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Frölundas nyförvärv Jens Olsson och huvudtränaren Roger Rönnberg.Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Filip Johansson och Pär Edlund under torsdagens träning.Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Frölundas fystränare Pär Edlund.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Frölundas fystränare Pär Edlund.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
1 / 7

GÖTEBORG. Tio tuffa krav.

Varje vecka mäts spelarna för att se om de har gjort framsteg.

Mitt i coronakrisen har Frölundas fystränare Pär Edlund, 53, fått längre tid än vanligt på sig att bygga upp laget till nästa säsong.

– Vi har fått chansen till en grundligare försäsong, säger han.

Den som skriver på för Frölunda vet vad som krävs för att spela i A-laget.

Kravprofilen gäller alla.

– Alla tycker att det är jättekul att spela hockey, men alla tycker inte att det är lika roligt att träna så hårt som det krävs. Då är det lättare att ha en profil för att se vad man ska uppnå, säger Pär Edlund.

Han är mitt inne i sin tjugonde försäsong som ansvarig för klubbens fysiska status. 

Dessförinnan slet Pär Edlund i elva säsonger som forward på isen när Frölunda spelade.

Frölundas fystränare Pär Edlund.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Frölundas fystränare Pär Edlund.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

Fysiska statusen mäts varje vecka

Men det är endast de senaste sju säsongerna som kravlistan har använts.

– Roger Rönnberg och jag kom överens om att göra en mall för alla spelare med vad som förväntas. Jag har satt upp kriterierna, sen har vi gått igenom och bestämt tillsammans, säger han.

Ser den likadan ut nu som i början?

– Inte exakt. Vi följer den, men reviderar den när det behövs. Målet är att ha en uppdaterad mall med kraven för att bli en internationell hockeyspelare i vilken liga eller vilket landslag som helst, svarar Pär Edlund.

Den fysiska statusen mäts varje vecka, syreupptagningen fyra gånger om året.

Blir alla bättre hela tiden?

– Det blir jämnare. De som var bra tränade tidigare är bra nu också. Det är framförallt de som inte var så bra tränade som man fångar upp när de är tvungna att rätta in sig i en mall, svarar han.

Max Friberg och de andra Frölundaspelarna på torsdagens uteträning.Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Filip Johansson och Karl Henriksson.Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN

”Hans pappa var gammal militär”

Alla värden lagras i en app. Alla spelare kan gå in och titta på sina egna värden medan alla ledare kan se alla resultat.

Det är svårt att smita undan, som det gjordes på den tiden då det sprangs väldigt mycket på skogsslingor med gott om genvägar.

– Det är omöjligt nu för tiden. Vi springer aldrig milen, dessutom ser vi alltid alla spelare hela tiden, säger fystränaren.

Klubben innehåller flera oerhört starka spelare, som Max Friberg.

– Jag tror att Max är uppfostrad i att göra rätt för sig. Hans pappa Ulf var gammal militär som vet vad träning betyder. Jag tror att det som i så många andra sammanhang har stor betydelse hur man uppfostras och växer upp, säger Pär Edlund.

Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Frölundas huvudtränare Roger Rönnberg.Foto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN
Frölundas nyförvärv Jens OlssonFoto: TOMMY HOLL / TT NYHETSBYRÅN

”Joel Lundqvist orkar späka sig”

Och så finns där lagkaptenen Joel Lundqvist, 38 år fyllda – men ofta bland de bästa när fysiken ska mätas.

– Joel har under sin långa karriär orkat vara obekväm med sig själv. Han har orkat, och orkar, späka sig och ta i lite mer, försöka springa lite fortare. Han orkar mentalt vara obekväm med sig själv och har därigenom en bra fysik. Joel är exempelvis rörligare nu än för tio år sedan, säger fystränaren.

Hur är det annars med motivationen bland spelarna efter att säsongen tog slut och coronaviruset fortfarande härjar?

– Ingen har kunnat resa, det finns inget att längta till när världen just nu ser ut som den gör. Alla har sett allt på Netflix och alla har sett alla dokumentärer vilket gjort folk lite mer allmänbildade under den här perioden. Vad fan ska dom göra – det är klart att dom tycker det är kul att komma och träna.

Om det behövs extra motivation är det dessutom bara att jaga det rekord fystränaren själv har.

Klubbrekordet i bänkpress är bland spelarna 157,5 kilo (Kristoffer Gunnarsson). Men vad tar egentligen fystränaren?

– Betydligt mer än så. Åtminstone 180 kilo, svarar Pär Edlund.

Frölundas tio krav på spelarna

1) Test på is

Sträcka: 10 meter.

Tidskrav: Under 2,90 sekunder.

Klubbrekord: Anton Axelsson 2,72 sekunder.

 

2) Test på is

Sträcka: Tre varv runt planen.

Tidskrav: Under 42 sekunder.

Klubbrekord: Mats Rosseli Olsen 40,66 sekunder.

 

3) Bänkpress

Bra: 1,5 gånger kroppsvikten.

Godkänt: 1,3 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Kristoffer Gunnarsson 157,5 kilo.

 

4) Frivändning (upp med skivstången direkt till axlarna)

Bra: 1,5 ggr kroppsvikten.

Godkänt: 1,3 ggr kroppsvikten.

Klubbrekord: Kristoffer Gunnarsson 145 kilo.

 

5) Knäböj

Bra: 2,1 gånger kroppsvikten.

Godkänt: 1,9 gånger kroppsvikten.

Klubbrekord: Max Friberg 220 kg.

 

6) Stående längd

Bra: 2,90 meter.

Godkänt: 2,70 meter.

Klubbrekord: Theodor Lennström 3,27.

 

7) Syreupptagning 

Godkänd: 60 ml/kg/minut.

Bra: 65 ml/kg/minut.

Klubbrekord: Elias Fälth 72 ml/kg/minut.

 

8) Coopertestet (löpning 3 000 meter)

Godkänd: 11.15 minuter.

Bra: 10.55 minuter.

Klubbrekord: Janne Niskala och Max Friberg 10.09 minuter.

 

9) Wingate (testcykel)

Godkänd: Över 20 watt per kilo.

Bra: Över 22 watt per kilo.

Klubbrekord: Fredrik Sjöström 22,7 watt per kilo.

 

10) Rörlighet

Mål: Vara totalt rörlig.