Frölundaindianen har diskuterats under flera år. Därför bestämde styrelsen i september förra året att den skulle bytas ut.
För att få ett så brett underlag som möjligt bad klubben om synpunkter från supportrar och allmänheten. Dessutom engagerades tre reklambyråer.
– Det blev ett otroligt engagemang. Men när vi tillsammans med referensgrupper har gått igenom förslagen har inget av dem känts färdigt, vi har inte känt att det här är vår framtida symbol eller vårt klubbmärke, säger Mats Grauers.

Ville inte stressa
Med så stort engagemang och så många inblandade – ska man se det som ett nederlag att arbetet inte är färdigt?
– Nej, jag ser det inte som ett nederlag. Snarare är det mer ett tecken på att vi tar det på allvar. Vi vill inte jobba fram ett nytt klubbmärke under tidspress, säger ordföranden.
Behöver arbetet börja om från början nu?
– Nej. Vi har väldigt mycket bra material. Jag tror att det finns en grund att jobba vidare på. Det är inte otänkbart att vi kan bearbeta vad som finns och hitta rätt, säger Mats Grauers.
Han anger tidsaspekten, att de inte vill stressa fram något när de inte är färdiga, som den viktigaste anledningen till att skjuta upp bytet av logga.

En ekonomisk sida
Men där finns också en ekonomisk sida.
– Vi har ju under pandemin en speciell situation på många sätt, inte minst ekonomiskt. Att byta logga på tröjor och allt annat material kostar ju en del pengar, men det handlar ju också om hur mycket man ska satsa på att bekantgöra den nya loggan för en större allmänhet. Där har vi begränsade resurser i dag, säger Grauers.
Men är ekonomin avgörande för beslutet att skjuta loggan ett år framåt?
– Nej. Hade vi hittat rätt hade vi haft ekonomiska möjligheter att genomföra det. Och man kan ju börja med A-laget och sedan fasa ut akademin och ungdomslaget, säger Mats Grauers.