Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Frölundas dilemma: ”Det är antingen eller”

Frölundas ordförande Mats Grauers.Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Eva Ossiansson är universitetslektor i marknadsföring.
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN

GÖTEBORG. Innan augusti är över ska utredningen vara klar. 

Då ska Frölundas styrelse ta ställning till om indianen ska vara kvar i dess namn och logga – eller inte.

Debatten har väckt starka känslor under sommaren, där åsikterna skiljer sig åt.

– Vi vill att omvärlden ska prata väl om oss och vi har ett stort ansvar som vi vill leva upp till, säger ordföranden Mats Grauers. 

Det var i juni som Frölunda på ett styrelsemöte fattade beslut om att utreda indianen i sitt varumärke. Bakgrunden till beslutet var dels den debatt som under ett tag pågått främst i USA, där bland annat Washington Redskins bestämt sig för att byta namn, och dels den översyn av hela föreningens varumärke som klubben jobbat med sedan tidigare.

Utredningen ska ligga på styrelsens bord i slutet av augusti och man hoppas därefter kunna fatta ett snabbt beslut. Det berättar ordföranden Mats Grauers.  

– Ja, vi vill ta någon form av ställningstagande i slutet på augusti. Sen kan det innebära alltifrån att vi vill veta mer, till att vi tar ett beslut att inte göra någonting eller att vi säger att vi ska ändra.

Är det viktigt med ett beslut innan säsongen startar?

– Ja, jag tycker väl egentligen inte att det blir bättre av att gå och dra på det. Har vi bara ett bra underlag så vore det skönt att kunna fatta beslut om en inriktning. Sen beroende på vad den blir... Gör vi ingenting är det enkelt, men tar vi beslut om en förändring kommer det krävas ytterligare arbete. Det hinner vi inte ta fram till slutet på augusti.

Frölundas dilemma: Byta namn eller inte

– Men nu prövar vi mer frågeställningen om en indian är rätt väg för oss, är det den loggan vi vill ha tio år framåt i tiden? Eller vill vi ha någonting annat?, frågar sig Grauers.

För några år sedan blev Frölunda, precis som speedwaylaget Indianerna, anmälda till diskrimineringsombudsmannen (DO) för sitt namn och symbol.

Men anmälan togs inte vidare eftersom det ansågs falla utanför diskrimineringslagens skydd.

Mats Grauers menar att den här frågan blivit extra viktig för klubben efter debatten i sommar.

– Det är klart att den är viktig. Vi har ett starkt varumärke och indianen har en stor igenkänning i dag. I bästa av världar, om det inte hade varit just den loggan vi har nu, hade frågan nog inte kommit upp på bordet. Men nu jobbar vi med hur vi ska hantera vårt varumärke och logga i framtiden och då kom den här frågan upp väldigt rätt i tiden. Vad man än beslutar är frågan om det är rätt eller fel och där kommer det nog finnas väldigt många olika åsikter. 

Är det en svårighet i sig, att det finns olika viljor och åsikter här?

– Ja, men så är det. Och det tycker jag någonstans är sunt. Vi vill att man ska tycka till om Frölunda, har man åsikter så bryr man sig om oss. Det gillar vi. Sen är det ju så, väljer vi att ha kvar indianen kommer det säkerligen finnas människor som inte tycker det är särskilt klokt och väljer vi i stället att byta kommer det finnas människor som tycker att det är så bra och den kränker ju ingen. Det är verkligen antingen eller.

”Det är stor igenkänning”

Vad betyder indianen för dig?

– Det är en stor igenkänning och den har funnits i 25 år. Man har sett den ihop med oss hela tiden och den har en betydelse. Men det som blir det intressanta och svåra nu är hur vi vill att föreningen ska synas och vad vi ska stå för de kommande tio åren, då kan det till och med vara så att även utan den här debatten kan det vara omodernt med den här typen av loggor i framtiden. 

Därför blev det en indian

Indianen på bröstet har minst sagt blivit starkt förknippat med Frölundas hockeylag.

Det var under de framgångsrika åren på 60-talet som allt startade.

På den tiden kallades klubben ofta för ”Vilda västern” för sin hårdföra spelstil. Man hade många amerikaner i laget och dessutom Anders Broström, klubbprofilen som var känd som en riktig tuffing.

Till en början hade man en idé om att ha en cowboy med pistol som logga, men då det anspelade för mycket på våld så ändrade man sig.

Det var inför säsongen 1995/1996 som smeknamnet ”Indians” antogs. Att valet till slut föll på en indian var till stor del tack vare NHL-klubben Chicago Blackhawks, som man influerades av.

Under årens gång har klubbens logga och namn varit ämne för kritik vid flera tillfällen. 2015 blev Frölunda, precis som speedwaylaget Indianerna, anmälda till diskrimineringsombudsmannen (DO) för sitt namn och symbol. Men anmälan togs inte vidare eftersom det ansågs falla utanför diskrimineringslagens skydd.

Nu har frågan väckts till liv igen bland annat på grund av Black lives matter-rörelsen. Frölunda gör just nu en konsekvensanalys av klubbmärket, vilken väntas vara klar i augusti.

HISTORIA

Västra Frölunda IF 1944-1984

Västra Frölunda HC 1984-2004

Frölunda HC 2004-

SM-GULD

1965, 2003, 2005, 2016 och 2019,

Eva Ossiansson arbetar som universitetslektor i marknadsföring på Göteborgs universitet, och har hängt med i debatten om Frölundas namnfråga.

Eva Ossiansson är universitetslektor i marknadsföring på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Hon beskrivs som en framstående varumärkesexpert och har följt med i debatten kring Frölundas namnfråga.

– Det är viktigt att förstå att ett varumärke består av så mycket mer (än symbolen). Det är alla känslor och löftet om vad man ska leverera och vad man ska stå för. 

”Indianen kan förstärka eller synliggöra”

– Det var väldigt inne på 90-talet för olika idrottsklubbar, främst i USA, att anta den här typen av namn. Det var säkerligen någon som tänkte att ”det där kan väl vi också göra”. Men sen har man egentligen inte gjort jättemycket mer med det. 

Åsikterna från Frölundas fans har varit splittrade. Många förknippar indianen väldigt starkt med klubben, medan andra hellre ser att man går tillbaka till som det var innan, när klubben hette Västra Frölunda.

– För fansen är det nog viktigast att man spelar bra hockey, det är A och O. Indianen är underordnad i den betydelsen. Sen kan man använda indianen för att förstärka eller synliggöra. Men i den debatt som uppstått kring olika symboler så som till exempel en indian eller Sitting Bull, är det viktigt att vara trygg i vad den står för, säger Eva Ossiansson.

Hon fortsätter:

– När det hette Västra Frölunda vet jag att det var spelare som lirade där då som själva sa ”varför ska vi ha en indian?”. Så det har redan förekommit tveksamheter och man har kanske inte nyttjat symbolen så till fullo som man hade behövt göra för att visa på vilka positiva värden man vill associera den med. Vad står den för som känns bra?

Är en mer laddad fråga i USA

Eva Ossiansson menar vidare att det är viktigt att väga in vilken samtid man verkar i och att följa med i den globala debatten. 

– Nu handlar diskussionen om det är rätt att ha en sådan symbol, det kan uppfattas helt annorlunda i dag och som ett uttryck för kolonialism eller rasism eller andra värden. Det kanske inte alltid har setts som någonting positivt, så som (Washington) Redskins i USA. Sen ska man veta att detta är en mer laddad fråga där. 

Eva Ossiansson tror inte att klubben riskerar att få fansen emot sig allt för mycket vid ett namnbyte.

– Hade man byggt upp mycket mer av varumärket kring indianen hade processen blivit ännu jobbigare. Nu är det ju främst namnet Frölunda man tänker på i första hand, inte indianen. Det är nog ingen större risk att man tappar sina fans för detta, det tror jag inte. 

Finns det en möjlighet att man snarare kan bygga ett starkare varumärke genom en tydlig förnyelseprocess?

– Så kan det givetvis vara. Om du vill tydliggöra vad du står för och visa på någonting nytt och fräscht, en ny inriktning eller en känsla man anser är viktig... då kan man göra det samtidigt som den här processen. Jag menar, det här är ju ingenting som man gör en gång med en liten kampanj och så byter man. Det här är någonting ständigt som man ska jobba med och vara trogen. 

Supportern Marco Vieira vill ha kvar indianen.Foto: Privat / Marco Viera.

Marco Vieira är ordförande för supporterföreningen Goa gubbar. För honom så är indianen starkt förknippat med klubben i hans hjärta.

– Jag kan bara tala för mig själv, och jag vill ha kvar indianen. Det är en symbol som har följt med en på hela resan. Det är den man kommer ihåg – jag kommer inte ihåg det gamla märket, även fast jag varit på hockey sen jag var sju år, säger han.

En stor anledning till att han fastnade för Frölunda var klubbmärket.

– Det var samma sak som att jag fastnade för Chicago Blackhawks för 40 år sedan, det var indianen jag fastnade för. Och då var jag inte gammal. Jag tycker Frölunda skjuter sig själva i foten här. Det är bara trams. 

Supportern vill ha kvar indianen: ”Bara trams”

Så du upplever inte att det vore problematiskt att fortsätta?

– Nej, jag tycker inte det. Jag fattar inte vad problemet är?

Debatten handlar ju om att det är nedvärderande mot en minoritetsgrupp.

– Vad säger indianerna då? Man får fråga dem, vad tycker de om det här?

– Och sen tänker jag på alla barn som köpt souvenirer och allting. Jag tror inte direkt att barnen kommer att springa till Scandinavium nu och köpa saker med det nya märket, vad det än blir. Frölunda har representerat indianen så många år.

Är loggan starkt förknippat med dina känslor för klubben?

– Ja, verkligen. Det spelar ingen roll var man åker i världen och har Frölundatröjan på sig. Alla vet vad det är. De säger inte ”kolla indianen” – utan de säger ”kolla Frölunda”.

Så du tror att ett namnbyte kan få konsekvenser för dina band till klubben?

– Jag tror det. Men på vilket sätt vet jag inte, men jag tror det. Jag skulle faktiskt säga att man saknar respekt mot sina supportrar. Jag tror att Frölunda skjuter sig själva i foten här.

Simon Hjalmarsson.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

Simon Hjalmarsson är assisterande kapten i Frölunda och har varit i klubben i många år.

Vad betyder indianen för dig?

– För mig står den för någonting positivt, jag har aldrig tänkt på det som någonting negativt. Sen är jag fel person att fråga eftersom jag inte är inblandad i den process som pågår. Jag tycker däremot att det är bra att man gör en ordentlig översyn och går till botten med om den ska vara kvar eller inte. 

– Det är någonting man förknippar väldigt starkt med klubben. Jag tror aldrig att jag hört någon säga något negativt om det innan, sen har vi ju inte all fakta på bordet här i Sverige kanske utan det är på ett större plan än så. 

”Kanske ska ha något som är förknippat med Göteborg”

Vill du ha kvar den?

– För min del är det ingenting som spelar någon roll. Jag fokuserar på att spela hockey och sen vad det är på klubbmärket spelar mig ingen roll. Tar de bort den är jag trygg i att det är det bästa beslutet, för jag vet att de inte tar lätt på det här.

– Om man ska byta får man ta det då och hitta på något som kanske är mer förknippat med Göteborg som stad. 

Är detta något som ni har pratat om i laget?

– Nej, jag tror inte att det är någon som har lagt några tankar på det. Vi fokuserar på det vi är anställda för, att träna och förbereda oss inför säsongen. 

Tror du det kan bli stora reaktioner från era fans om den tas bort?

– Det kommer nog bli blandade reaktioner, vissa vill att den ska försvinna och vissa att den ska vara kvar. Man får tänka igenom det här ordentligt. Om dem det beror störs är det är det givetvis inte bra alls, man får anpassa sig efter det.

Frölundas kapten Joel Lundqvist har tidigare varit inne på att han gärna vill ha loggan kvar.

– För mig står indianen för nåt positivt. För kämpaglöd och för att strida – med indianen. Det är verkligen positivt laddat. Jag tycker att det har varit ett starkt varumärke, vi har haft framgångar i det – och för mig är en indian en krigare, nån som går på jakt. En hårding. Jag tycker att det har varit ett passande namn att ha, har han sagt i en intervju med GP.

 

LÄS MER: Låtskrivarens vädjan: ”Ta bort indianjäveln” 

LÄS MER: Experten: Frölunda bör byta namn nu 

LÄS MER: Joel Lundqvists utspel – vill behålla indianen 

Triumfsglassen Sitting Bull kritiseras för att vara stereotypisk. I Juli medverkade Försäljning- och marknadschefen Felix Muntzing i Expressen TV och berättade om bedömningen som kommer att göras.