Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Beskedet: Frölunda skjuter fram ny logga

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN
Foto: PÄR BÄCKSTRÖM/TT / TT NYHETSBYRÅN

Frölunda skulle byta ut sin logga till nästa säsong. 

Så blir det inte. 

Klubben meddelar att det blir klart först till säsongen 2022/23. 

”Det är bättre att det blir rätt än att det går fort”, skriver klubben i ett pressmeddelande. 

Det har länge varit svensk hockeys mest omdebatterade logotyp, indianen på Frölundas tröjor. 

På ett styrelsemöte i juni förra året fattade klubben beslut om att utreda indianen i sitt varumärke. Bakgrunden var dels den debatt som under ett tag pågått främst i USA, där bland annat Washington Redskins bestämt sig för att byta namn, och dels den översyn av hela föreningens varumärke som klubben jobbat med sedan tidigare.

– Vi vill att omvärlden ska prata väl om oss och vi har ett stort ansvar som vi vill leva upp till, har ordföranden Mats Grauers sagt tidigare. 

Så i september 2020 bestämde sig Frölunda: de skrotar indianen. 

– Det här beslutet som styrelsen har tagit är nog ett av de svåraste beslut som vi har tagit någonsin. Det är både känslor, ekonomi och annat inblandat. Vi i Frölunda har alltid föreningens bästa för ögonen och det är vår uppgift att alltid ha det, sa Grauers. 

Frölunda väntar med att byta ut indianen 

Enligt deras originalplan så skulle den nya loggan vara klar till att använda med start säsongen 2021/22, men nu meddelar klubben att så inte blir fallet. 

”Vid arbetets start visste alla inblandade att uppdraget var både intressant och svårt. Dessutom fanns en bortre tidsgräns, sista datum för beställning av material och utrustning för den kommande säsongen, som styrde när den nya logotypen/klubbmärket behövde vara klar. Trots många goda förslag har inte processen nått hela vägen och därför har Frölunda HC:s styrelse beslutat att skjuta upp bytet av logotyp/klubbmärke till säsongsstarten 2022/2023”, skriver Frölunda i ett pressmeddelande. 

Klubben skriver vidare att pandemin påverkar tidsplanen och den ekonomiska planen. Det är en del av anledningen till att de nu ”tar omtag i frågan”. 

”Ett byte av logotype/klubbmärke får självklart ekonomiska konsekvenser vilket fanns med i planeringen. Pandemin har dessutom påverkat samhället och Frölunda under en längre tidsperiod än vad någon förutsåg. Våra partners, säsongskortsinnehavare och personal gör och har gjort stora uppoffringar för att föreningen skall kunna möta kommande säsonger med ordnad ekonomi. Styrelsen väger in även detta faktum i beslutet att förlänga tidsplanen. Frölunda HC väljer därför att ta ett steg tillbaka med motiveringen: Det är bättre att det blir rätt än att det går fort.”

Läs en längre intervju med Frölundas ordförande Mats Grauers här.

Frölundas ordförande om beslutet att skrota indianen som varit föreningens logotyp sedan 1995.