Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

"Har varit en dröm sedan jag var liten"

Mattias Adielsson och hans team har jobbat hårt för att få i ordning den kraschade bilen i tid till Svenska Rallyt i dag. Foto: Jan Wiridén och Adielsson motorsportFoto: Jan Wiriden

GÖTEBORG. En helhjärtad satsning är på väg mot ett delmål.

I dag startar göteborgaren Mattias Adielsson, 22, för första gången i Svenska Rallyt.

- Det har varit en dröm sedan jag var liten, säger han.

Har tagit två SM-guld

Namn: Mattias Adielsson.

Ålder: 22.

Hemort: Billdal, utanför Göteborg.

Familj: Pappa Mats, mamma Maria, systrarna Emelie och Anna.

Bil: Peugeot 208 R2.

Meriter: 3 SM-silver 2012-2013, 2 SM-guld 2013-2014, 5:a gokart-SM 2006, 13:e plats East Africa Safari Classic 2013 (kartläsare), juniorlandslag i rally 2012-2013, landslaget i rally 2014.

Det snöar ymnigt utanför fönstren på Mats Adielssons bilverkstad i Torslanda. För dagen är det inga kunder som får sina bilar fixade. I stället står en vit Peugeot utan vare sig hjul, motorhuv eller förardörr upplyft på en ramp.

- Det ser faktiskt betydligt bättre ut än vad vi trodde att det skulle göra nu, säger sonen Mattias Adielsson medan han går bort för att stänga av radion.

- Det har varit ganska intensivt sedan vi kom hem från SM. Bilen har varit i väg och det har skickats delar från Frankrike hit. Det har varit väldigt mycket arbete att få den i ordning till Svenska rallyt.

Det ringer i Mattias telefon. Han tittar på skärmen, nekar samtalet och skickar i väg ett standardiserat sms med texten "jag ringer upp".

Körde vidare trots smällen

Den Torsbyfödde praktikanten Johan Einarsson (som enligt Mattias är "född 1995 men drar skruvar som om han var 30") tittar på Mattias och säger med ett leende:

- Det har mest varit jag och pappan hans som har grejat med bilen. Mattias pratar mest i telefon.

Förklaringen till att bilen står uppställd på ramp nu står att finna i Umeå. Under första kvalloppet på SM-sprinten för två veckor sedan smällde Mattias, tillsammans med kartläsaren Patrik Barth, in i tre björkar.

- Vi hade gjort fel i noterna så när jag kom där var det bara att slänga ut bakändan och försöka låta den ta smällen. Det är betydligt billigare att reparera det än om man drar i fram med motorn, säger Mattias.

Trots smällen kunde ekipaget köra vidare och till slut vinna hela SM.

Hur kändes det att köra efter krocken?

- Det var mycket adrenalin där. Men det var bara att fortsätta. Jag har kraschat ett par gånger när jag var yngre. Det var som att jag inte hade några spärrar då och körde som en galning. Det var nästan så att jag funderade på om det var värt att fortsätta köra över-huvudtaget eftersom jag var så hetsig. Men jag har lyckats lugna mig.

Mamma mest orolig

Blir man inte rädd när det smäller?

- Nej, det är mer mamma som kan bli lite orolig. Men när man kör går det inte att vara rädd. Det gäller att ha respekt för farten, men inte vara rädd för den. Sen vet man att det värsta är att det kan ta slut, men i så fall blir det åtminstone på en plats man älskar. Det är så man får se det.

Mattias Adielsson har motorsporten i blodet. Pappa Mats tävlade under 1970-talet i motorcykel och rally och har under hela Mattias uppväxt haft bilverkstaden i anslutning till huset. Ett hus Mattias leder in till för att bjuda på kaffe.

- Jag bor själv ute i Billdal. Det hade nog blivit lite mycket att både bo och jobba här, säger han medan han öppnar dörren.

Under Mattias första rallytävling fanns Mats med i bilen. Något som dock snabbt blev historia.

- Jag var 17 då och fick köra med övningskörningsskylt och pappa i högerstolen. Men det gick inte. Vi tjafsade för mycket så det blev en annan släkting som fick sitta bredvid i fortsättningen.

- Men pappa har fortsatt vara med hela tiden. Hade det inte varit för honom så hade jag inte kunnat göra den här satsningen.

I dag ingår Mats precis som mamma Maria samt systrarna Anna och Emelie i det team som Mattias Adielsson har omkring sig.

- Det varierar lite hur stort det är men det brukar oftast vara runt nio personer. I mitten av det sitter jag som en ung galen VD och vill göra allt, medan de runt får se till att hålla mig tillbaka, skrattar Mattias.

Försöka sälja in sig

För sjunde gången under mötet ringer telefonen. Mattias tittar på skärmen och säger ursäktande att han behöver svara. Han byter några korta ord med förbundskaptenen Anders Dawidson innan han avslutar samtalet.

- Det känns som att det mesta av min tid handlar om att prata i telefon. Det handlar så otroligt mycket om att kunna hitta sponsorer för att finansiera den här satsningen. Så jag blir lite som en entreprenör som får försöka sälja in mig själv.

- Men nu kan jag åtminstone göra det på heltid. Det var värre när jag var yngre och fick försöka styra det samtidigt som jag jobbade. När jag arbetade på Volvo hände det ganska ofta att jag gömde mig i däck- rummet för att kunna prata med sponsorer.

Satsningen han pratar om är en treårsplan med junior-EM-serien 2015 som det stora målet.

- Jag bestämde mig efter SM-guldet 2013 för att verkligen försöka. Att satsa helhjärtat på rallyn och verkligen ge mig själv en chans att utmana och köra i Europa. Ger jag mig in där då gör jag det också för att jag ska ha chansen att vinna.

Beslutet att gå all-in för rallyn har inneburit att en del andra saker i Mattias liv fått stryka på foten.

- Jag hade sambo förut men det fungerade inte med den tid som krävs för rallyn. Till exempel har jag sedan november sovit sammanlagt sex nätter i min egen lägenhet.

Tankar om framtiden

- Jag har även fått byta kartläsare. Tidigare hade jag en kille som hette Christoffer Bäck, men han hade familj och hus och kunde inte riktigt lägga den här tiden. Men vi respekterar varandras beslut och hörs fortfarande som vänner. Patrik Barth som jag har nu går verkligen lika hårt för det här som jag.

I all mix av telefonsamtal, tävlingar, mekande och sponsorer finns även en tanke på framtiden hos Mattias.

- Jag ska börja hålla lite föreläsningar. Dels om en resa jag gjorde till Afrika och en tävling där och dels om hur det är att kombinera körningen med att vara sin egen entreprenör. Det handlar så klart om att få in pengar nu direkt, men också om att det är något jag ska kunna fortsätta med även efter jag slutat köra.

Närmast på listan i planen står alltså Svenska rallyt som startar i dag. Mattias Adielssons första VM-tävling.

- Det har blivit lite speciell uppladdning sett till hur bilen såg ut efter sprint-SM. Men även om det blivit mycket jobb med den så känns det bra. Nu har jag inte haft samma tid att bli nervös över loppet.

- Hur som helst ska det bli otroligt att kul att få köra och dessutom ha chansen att göra ett riktigt bra resultat. Jag har varit där uppe och tittat så länge jag kan minnas. Nu ska jag äntligen få vara på andra sidan skyddsstängslet, säger Mattias Adielsson.