Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Här kan Göteborgs superarena ligga

"Möjligt scenario för lokalisering av nya arenor och stadsbyggnad."Foto: Göteborgs stad
"Arenor i samspel med grönytor, åstråket och Burgårdsparken."Foto: Göteborgs stad
"Arenatorget en ny mötesplats i Göteborg."Foto: Göteborgs stad
"Delade allmänna ytor mellan arenorna oavsett positionering skapar attraktion och ett levande publikt rum öppet för alla."Foto: Göteborgs stad
"Arenan vänder sig mot torget och den nya stadsbyggnaden i söder."Foto: Göteborgs stad
"Ett offentligt och aktiverat åstråk."Foto: Göteborgs stad
1 / 7

Ett nytt Scandinavium för 14 000–16 000 åskådare.

En handbollshall för 3 000–3 500.

Och några träningshallar för inomhusidrott.

Allt i ett stort arenakomplex som beräknas vara klart 2027 till en kostnad av bortåt 3,5 miljarder kronor.

– Vi tycker att det är ett välavvägt och klokt förslag, säger Magnus Sigfusson, direktör för stadsutveckling i Göteborg.

Att det ska bli en ersättningsarena för Scandinavium spikades förra året.

Utredningen med förslag till hur det kan bli presenterades i går.

Det ena förslaget handlar om att bygga arenakomplexet där Valhallabadet och Scandinavium ligger i dag.

Det andra, som förordas av Magnus Sigfusson och utredningsgruppen, ligger utefter Mölndalsån där Valhalla idrottsplats i dag finns med omkringliggande parkeringar.

Till båda förslagen finns områden avsatta för bostäder och handel.

15 000 kan se Frölunda 

I den 217 sidor långa slutrapporten står det att det första förslaget kan ta fem år längre tid att bygga och dessutom blir dyrare.

– Båda placeringarna är möjliga, men att bygga på Valhalla idrottsplats går betydligt fortare, säger Magnus Sigfusson.

I den stora arenan, som bland annat ska bli Frölundas nya hemmaarena, ska det gå att ha runt 15 000 åskådare med chans till fler när den byggs om för konserter.

I hallen som ska ersätta Lisebergshallen kommer det att finnas plats för uppemot 3 500 handsbolls-, innebandy eller futsalåskådare och bortåt 5 000 för konserter som är för små för Scandinavium.

Övriga hallar ska ersätta Valhallas nuvarande träningshallar.

Ett nytt centralbad ska också diskuteras

Däremot finns ingen ersättning klar till Valhallabadet, som är tänkt att rivas till förmån för bostäder och handel.

– Det fanns inte med i uppdraget. Men i mars ska lokalsekreteriatet presentera ett förslag till en ny simhall. Det är svårt att få in ett nytt centralbad tillsammans med övriga nya arenor. En simhall som klarar internationella och nationella stortävlingar tar mycket plats. Det kan vara svårt att kombinera med den handel och stadsutveckling som finns med i vårt förslag, säger Magnus Sigfusson.

Kommunalrådet David Lega (KD) vill dock annorlunda.

– För mig är det självklart att badet ska vara med i planeringen från start och ligga tillsammans med de andra arenorna, säger han.

Svårt få tag på byggarbetare

På onsdag ska Sigfusson dra förslaget för kommunstyren och 13 december ska den diskutera det nya arenaförslaget. Men det blir förmodligen inget beslut förrän någon gång nästa år. 

Och även om rapporten nu är klar och det finns förslag att ta ställning till finns fortfarande en del frågetecken både vad det gäller ekonomi och tidsplan.

– Vad det gäller ekonomin handlar det om bedömningar, inte kalkyler, säger Sigfusson.

Ett annat frågetecken är bristen på byggarbetare. Det byggs redan mycket i Göteborg och övriga Västsverige. Västlänken ska påbörjas – och på det ett nytt arenakomplex.

– Att få tag på byggarbetare kan vara den största utmaningen. Det handlar om folk i alla led. Arkitekter, snickare, elektriker och så vidare. Byggföretagen har fullt upp, därför behöver vi ut på den internationella marknaden och söka folk. Och är det fortsatt ont om folk kan de upphandlade byggena bli dyrare, säger Magnus Sigfusson.

Ska byggas samtidigt som Västlänken

Men hur går det att få plats med alla byggen, Västlänken med en station vid närliggande Korsvägen ska ju byggas samtidigt till en del?

– Det är också en utmaning. Det kommer att krävas en omfattande logistisk planering, svarar Sigfusson.