Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

GT:s reporter efter åkturen: "Spyfärdig"

TV-inslag. Se när GT:s reporter åker med STCC-bilen på gt.se.

Halvt spyfärdig, på väg rakt in i ett stålstaket i 200 kilometer i timmen. Å ena sidan vill du aldrig göra om det. Samtidigt vill du ta ett varv till med en gång.

När STCC-cirkusen värmde upp inför helgens tävlingar i Frihamnen fick GT:s reporter Kalle Berg följa med på ett teståk. Här är hans tankar om den fartfyllda upplevelsen.

Bilen dundrar i väg med ett vrål och huvudet kastas med oväntad kraft mot nackstödet. Tre sekunder senare är allt över, det var i alla fall så det kändes.

"Ett misstag och du sitter i staketet" hann någon med att påpeka innan Fredrik Ekblom drog i gång motorn och satte av på Göteborg city arenas svårmanövrerade bana. Just då var man, med Balder på Liseberg som främsta fartmerit, inte kaxigast i 031-området.

Proffsen beskriver banan som tourens allra tuffaste. Det är inte särskilt svårt att förstå även för en oinvigd.

Extra anspänning

Normalt sett omgärdas banorna av gräsmattor eller sandytor. Tappar du kontrollen över bilen i Göteborg far du rakt in i ett stålstaket. Ekblom menade själv att den mentala anspänningen, som förstås alltid är enorm, är extra påtaglig nere vid Frihamnspiren. Jo tack.

Själv tog jag körkort för drygt ett år sedan och fram till i går var min mest dramatiska bilupplevelse den gången då jag fick väja för en utryckande brandbil i rusningstrafik vid Avenyn.

Efter åkturen med Ekblom är det svårt att känna samma stolthet över den manövern.

Motorfesten börjar i morgon

I morgon varvar motorfesten i gång i Göteborg. Själva vill STCC kalla det för Nordens svar på Monaco grand prix. Nåja. Det är kanske inte riktigt samma flärd som omgärdar banan där den ligger inklämd mellan Göta älvbron och de gamla lagerhusen.

Hur som helst lär det i alla fall bli högoktanig motorunderhållning. Själv lämnade jag arenan med ett bubblande fartsug. Kanske vågar man testa Helix på Liseberg trots allt.