Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Frölundas hårda krav på spelarna

Supertalangen Rasmus Dahlin bygger upp kroppen inför kommande säsong.
Foto: BILDBYRÅN & TT
Fystränaren Pär Edlund klockar nyförvärvet Adam Almqvist under en intern fystävling.
Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Sebastian Stålberg är en av Frölundas bäst tränade spelare.
Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN
Victor Olofsson i marklyft.
Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN

GÖTEBORG. Du ska kunna ta nästan dubbla kroppsvikten i marklyft och hoppa nära tre meter i stående längdhopp.

För att ta en tröja i Frölundas SHL-lag är kraven stenhårda.

Nu – när spelarna har gått på semester – offentliggör klubben sin interna lista över styrkemässiga mål.

– Alla ska vara gröna i vår fysprofil när de kommer tillbaka, slår Frölundas fystränare Pär Edlund fast.

Max Friberg lyfter skrot.
Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN

I fredags gick Frölundaspelarna på semester efter en och en halv månads försäsongsträning.

Den 31 juli återsamlas laget på Campus.

Men den som tror att det går att luta sig tillbaka i solstolen med en drink i handen fram till dess är fel ute.

Frölunda har nu gått ut med den kravprofil som gäller inom laget när det kommer till fysisk status.

– Spelarna har fått med sig träningsprogram och en bank av övningar att välja ur. Kravet är att de inte ska ha blivit sämre under semestern. Alla ska vara gröna i vår fysprofil när de kommer tillbaka, säger Frölundas fystränare Pär Edlund till klubbens hemsida.

Träningsprogrammen är personligt anpassade för att täppa igen eventuella luckor i varje spelares kravprofil.

– Vi har en fysprofil som alla måste leva upp till och uppfyller man inte vissa krav får man ta igen under sommaren.

Frölundas tränare Roger Rönnberg, fystränaren Pär Edlund och målvakten Johan Gustafsson.
Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN

LÄS ÄVEN: De är starkast i Frölunda 

Så mycket ska du lyfta

Målen utgår från spelarnas vikt. 

Väger du 86 kilo – som en genomsnittlig Frölundaspelare – ska du kunna lyfta:

■ 112 kilo i bänkpress

■ 163 kilo i marklyft

■ 112 kilo i frivändning

Utöver det ska du ta upp 60 milliliter per kilo i VO2 (syreupptagningstest), kunna hoppa 2,7 meter i stående längd och uppfylla krav i olika rörlighetsövningar.

– Vi testar dom direkt innan och efter semestern. Och spelarna håller i gång, det är ingen som vill komma tillbaka i dålig form, menar fystränaren Pär Edlund.


LÄS ÄVEN: Hit åker Frölunda – för att bli starkare 

"Bryter ner dom i augusti"

SHL-säsongen inleds den 16 september (Frölunda möter Mora i Scandinavium), men det är nu grunden läggs inför en lång hockeysäsong.

– Eftersom träningen inte är lika hård under semestern kommer spelarna tillbaka formtoppade och så bryter vi ner dom igen i augusti för att få en formtopp i samband med seriestarten i SHL i september, säger Pär Edlund.

Här är Frölundas fysprofil

VO2: 60 ml/kg.

Bänkpress: 1,3 gånger kroppsvikt.

Marklyft: 1,9 gånger kroppsvikt.

Frivändning: 1,3 gånger kroppsvikt.

Stående längd: 2,7 meter.

Rörlighet: Uppfylla krav i olika övningar.


Källa: Frölundas hemsida.