Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Barn som leker kan lära sig allt”

Framsidan till den nya boken ”Tredje vägen” som ges ut av Idrottsförlaget.
Foto: IDROTTSFÖRLAGET

”Forskningen finns där. I överflöd. Vi känner alla till lekens stora betydelse för utveckling liksom självförtroendets avgörande roll för att våga prestera och lyckas. Vi vet också att barn och ungdomar som har roligt med sin idrott håller på längre. Vi vet allt det där. 

Men varför präglas då så många träningsupplägg av en fyrkantighet i övningar och instruktion? Varför hanterar vi våra unga fotbollslag med byråkratiska strukturer som inte alls passar barn och ungdomar?”


Det skriver Torbjörn Nilsson och Martin Johansson i den nya boken ”Tredje vägen” som ges ut av Idrottsförlaget. 

Läs ett utdrag ur boken här!

Lek

I England säger de I play football. Play är dubbelbottnat och betyder både spela och leka. I Italien säger de io gioco calcio. Gioco är ett ord som återfinns i ordbilden för ”leka”. Det säger en del om hur dessa länder betraktar sin fotboll. Men i Sverige spelar vi fotboll. Vi leker inte och ofta omges fotbollen av ett tungt allvar. I maskulina, fyrkantiga och hierarkiska miljöer frodas den ”seriösa fotbollsundervisningen”. Resultatet ser vi på många av landets fotbollsplaner. Statiska övningar där spelarna ska passa varandra i evigheter för att lära sig hur en bredsida funkar. Vi ser förutsägbara övningar där spelare köar vid konor i väntan på sin tid för att sedan följa en utstakad bana. Vi hör långrandiga instruktioner om taktik och teknik där spelarna somnar av ren tristess. I det stora hela verkar det som att vi vuxna försöker ta leken ur fotbollen på alla sätt vi kan. 

Tredje vägen är motsatsen. Lek som pedagogiskt instrument. Lek är inte trams. Lek är fantastiskt. Ryggraden i Tredje vägen. Barn som leker kan lära sig allt. Och om vi får barnen att leka fotboll så kommer utvecklingen att komma av sig själv. På alla plan. Fysiskt ser vi att spelaren arbetar med hela muskelmassan helt utan spänningar. Mentalt ser vi att glädjen i fotbollsleken skapar inlevelse och inspiration vilket gör spelarna motiverade i allt de gör. Kollektivt gör leken spelarna ofarliga för varandra. De skrattar och känner trygghet i gruppen, vilket leder till lag där spelarna vågar finta, skjuta och göra sig synliga. Och glöm inte att fotboll är en lek. En lek som skapar positiva känslor, glädje och lust. 

Lek och tävling 

I dag blir det ofta infekterat när vi pratar om att vinna och förlora. Men, att vinna eller förlora är i sig ingenting som barn far illa av. Det är hur vi vuxna hanterar tävlingen som avgör hur det går för barnen. Om vi vill vinna till ett pris bestående av toppning, skäll på domaren och gap på spelare så är vi fel ute. Då går det inte. Men om vi låter alla spela och om vi använder ett peppande tilltal på och utanför planen är det inte farligt att tävla. Det är kul! En del av den fantastiska fotbollsupplevelsen. 

Ett talande bevis på detta är att barn tävlar när de själva får välja. När barn spelar fotboll på rasten delar de genast upp i två lag och spelar match. De står inte planlöst och bara passar till varandra för att undvika tävling. Nej, de ställer upp för match. Det är då leken blir kul på riktigt. Något barnen föredrar. Tävlingsmomentet är en naturlig del av den fysiska leken. Tredje vägen leker fotbollsleken. Den går ut på att göra fler mål än motståndaren. Det är en jättekul lek som ungarna älskar.