Hammarbyklacken tänder bengaler inför mötet med IFK Göteborg. Foto: Tommy Holl / IBLHammarbyklacken tänder bengaler inför mötet med IFK Göteborg. Foto: Tommy Holl / IBL
Hammarbyklacken tänder bengaler inför mötet med IFK Göteborg. Foto: Tommy Holl / IBL
En bengal tas om hand efter att en Hammarbysupporter kastat den mot sittplatsläktaren. Foto: BILDBYRÅNEn bengal tas om hand efter att en Hammarbysupporter kastat den mot sittplatsläktaren. Foto: BILDBYRÅN
En bengal tas om hand efter att en Hammarbysupporter kastat den mot sittplatsläktaren. Foto: BILDBYRÅN
Foto: BILDBYRÅNFoto: BILDBYRÅN
 Foto: BILDBYRÅN

Svarar på kritiken från supportrarna

Publicerad

GÖTEBORG. Vid två tillfällen kastades bengaler från Hammarbyklacken upp på sittplats på Gamla Ullevi.

Nu berättar IFK Göteborgs säkerhetschef hur de ska få bukt på problemen.

Samtidigt bemöter han kritiken från Blåvitt-supportrarna.

– ”Levande sittplats” är de som reagerat starkast på att jag pekat ut dem. Vill man tolka fel så gör man det, säger Mike Sahlénius.

I tisdags möttes IFK Göteborg och Hammarby på Gamla Ullevi.

En match som Blåvitt förlorade med 1–2 efter att ha släppt in ett mål på tilläggstid.

Men eftersnacket har till stor del handlat om de två bengaler som kastades från Hammarbyklacken upp mot sittplats.

– Detta är något som båda föreningarna tar avstånd från, säger Mike Sahlénius, säkerhetschef IFK Göteborg.

Hur ska ni förebygga att det händer igen?

– Det är en legitim fråga, samtidigt som det är omöjligt att få bort alla enskilda handlingar. Vi jobbar inom fotbollen hårt med att få bort beteenden, snarare än riktade saker. Nu blir det fokus på Hammarby, men det är fortfarande en enskild individ som gör ett val.

Blåvitts säkerhetschef Mike Sahlénius.Foto: HENRIK JANSSON

”Gjorts åtgärder tidigare”

Den ena bengalen kastades mot IFK-sektionen ”Levande sittplats”, placerad snett ovanför bortasektionen.

Förs det någon diskussion kring deras placering efter sådana här händelser?

– Det har diskuterats, men den dialogen är inte unik för den här matchen. Tidigare har det också gjorts åtgärder, bland annat har vi tagit bort en rad för att kunna ha personal på läktaren, säger han.

Ett av incitamenten för ”Levande sittplats” är den bar som finns i direkt anslutning till sektionen.

– Vi har haft dialogen med ”Levande sittplats”, och också med Got Event (det kommunala arenabolaget, reds. anm.). Got Event är positiva till att hitta en lösning. Men då är det byggnadstekniskt och det händer inte på en dag. Det kostar mycket pengar, säger Mike Sahlénius.

Svarar på kritiken – efter uttalandet

Efter matchen har Mike Sahlénius fått motta kritik för ett uttalande i Aftonbladet, där han sa att IFK-fansen inte är oskyldiga eftersom de provocerat supportrarna från Hammarby.

Nu bemöter han kritiken.

– Det var inte så jag menade. Vi hade supportrar som häcklade på mer överdrivet än den gemene supportern, men det är inte så att våra supportrar är skyldiga till att en bengal kastas, säger Mike Sahlénius.

Han fortsätter:

– ”Levande sittplats” är de som reagerat starkast på att jag pekat ut dem, vilket inte ens är nära i detta fall. Vill man tolka fel så gör man det.

 

LÄS MER: Bengal kastades från Hammarbyklacken

Därför fortsatte matchen

Liknande scener skedde när lagen möttes på Gamla Ullevi 2015. Den gången avbröts matchen tillfälligt, sedan en bengal kastats tillbaka mot Hammarbyklacken.

Så blev inte fallet nu.

– Det är mycket fingertoppskänsla i såna här beslut. I grunden är vår inställning att matchen ska fortgå och avslutas så sportsligt det bara går.

– Våra supportrar visade bra ansvar att inte kasta tillbaka. Det eskalerade inte, där ligger grunden till beslutet att inte bryta, säger Mike Sahlénius.

De två individerna som ska ha kastat bengalerna har identifierats. 

Mike Sahlénius tror utsikterna för att de ska kunna lagföras är stora.

– Jag såg materialet live och tycker det finns stora grunder för det, säger han.

 

LÄS MER: ”Det är så jävla fegt och smått”

Relaterade ämnen
Christian Börjesson
Christian Börjesson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag