Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Så förändrar IFK sitt klubbmärke

IFK Göteborg har kvalitetssäkrat sitt klubbmärke.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG / BILDBYRÅN
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN

GÖTEBORG. Klubbmärket är något av det heligaste en fotbollsklubb har.

Nu har IFK Göteborg kvalitetssäkrat sitt för framtiden.

– Många kommer nog inte ens tänka på att det ser lite annorlunda ut, säger Åke Josephson, som är med i historiska utskottet, till Blåvitts hemsida.

”Det centrala denna gång har varit att vi ska ha ett klubbmärke som passar matchtröjor, papper, skärmar och alla tänkbara ställen där det ska synas på ett tydligt sätt.”Foto: Erik Ericson / IFK Göteborg

Grunden till IFK Göteborgs klubbmärke skapades 1979/80.

– Dessförinnan var det nästan ingen ordning alls. Under åren har det varit stora variationer i hur klubbmärket har sett ut i olika sammanhang. Exempelvis har IFK Göteborg tidigare bland annat använt en ljusare blå färg i klubbmärket och en mörkare i matchtröjorna under 2010-talet, berättar Åke Josephson, som är en av personerna som är utsedd av IFK Göteborgs styrelse att i historiska utskottet ”vårda och tillvarata föreningens historia”.

Nu har han med hjälp av analyser av tidigare matchtröjor fastställt vilken blå och gul färg som ska användas av IFK Göteborg framöver. 

Det kan låta som detaljer – men tanken är att det ska finnas en enhetlighet i loggans utformning för alla plattformar.

Robin Söder jublar med klubbmärket på bröstet.Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN

Klubbmärket har anpassats

Detaljerna är förbättrade för att öka klubbmärkets synlighet och tydlighet.

– Förändringar och uppdateringar av klubbmärket har varit vanliga genom åren. Det centrala denna gång har varit att vi ska ha ett klubbmärke som passar matchtröjor, papper, skärmar och alla tänkbara ställen där det ska synas på ett tydligt sätt. Från och med nu är tanken att använda en och samma blå färg i matchtröjor, klubbmärke och kommunikation – så långt det är praktiskt genomförbart, säger Åke Josephson som har arbetat i och kring Blåvitt med grafisk produktion sedan 90-talet.

Det uppdaterade klubbmärket är förankrat i det historiska utskottet och på Kamratgården och kommer alltså inte från någon extern part utan inifrån IFK Göteborg.

IFK Göteborgs uppdaterade klubbmärke.Foto: IFK GÖTEBORG

”Det blå värdet har analyserats i ränderna på matchtröjor från de senaste 40 åren, och därigenom har ett medelvärde fastslagits som från nu kan kallas IFK-blå. Den lejongula nyansen är en tolkning av de gul-, guld- och silvernyanser som har använts i tidigare klubbmärke. I samband med detta har klubbmärket anpassats. De synliga justeringarna i det uppdaterade klubbmärket är att outlinen är borttagen runt IFK-texten, kronorna och de diagonala ’strömmarna’”, förklarar IFK Göteborg på sin hemsida.