En sportchef saknas.
En assisterande tränare saknas.
Det hindrade inte IFK Göteborg från att dra i gång 2019 års försäsong under torsdagen.
På läktaren i inomhushallen Prioritet Serneke arena fanns några hundra åskådare.
Blåvitt hade utlovat att presentera en ”stor nyhet” vid årets första träning och precis som GT kunde avslöja under onsdagen handlade det om att Serneke kliver in som ny huvudsponsor i klubben.
Avtalet mellan IFK Göteborg och byggjätten sträcker sig över fem år.
– Vi sa när vi gick in första året som partner att vi skulle växa med IFK och växer vi som bolag ska vi fortsätta engagera oss i klubben. Vi har nu varit med i tio år och byggt nya Kamratgården och Prioritet Serneke Arena och ser det som en naturlig utveckling att hänga med som ny huvudpartner, säger Ola Serneke, ägare och vd för Serneke, i ett pressmeddelande.
Enligt GT:s uppgifter är avtalet värt närmare fem miljoner kronor per år, vilket Aftonbladet var först med att rapportera om.
”Vi är otroligt glada”
Serneke blir därmed det tredje företaget genom tiderna som tar plats på bröstet på IFK Göteborgs matchtröja efter Ica och Prioritet Finans.
Erica Berghagen, marknads- och kommunikationschef i IFK Göteborg:
– Vi är otroligt glada att Serneke växlar upp till att bli föreningens största partner. I deras övergripande målsättningar om att gynna nästa generation med glädje och gemenskap ska vi tillsammans och med långsiktiga satsningar på barn och ungdomar göra skillnad i det samhälle där vi verkar.
Byggjätten är sedan tidigare den största investeraren i Blåvitts relativt nystartade investeringsbolag IFK GBG Transferintressenter AB.
Serneke kommer dock inte att kallas ”stjärnsponsor”. Blåvitt meddelade på medlemsmötet i december att den titeln är reserverad för Prioritet Finans om bolaget en dag väljer att komma tillbaka som klubbens största sponsor.