Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Blåvitts dröm: Att ha en egen arena

Gamla Ullevi.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Gamla Ullevi invigdes 2009.Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN
Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

GÖTEBORG. IFK Göteborg hyr in sig på Gamla Ullevi.

Men klubbens vision är att ha en egen arena.

– Vi måste sikta på att på något sätt äga eller förfoga över sin arena – där kan vi tjäna pengar, säger Blåvitts klubbdirektör Max Markusson.

Gamla Ullevi invigdes 2009.Foto: BILDBYRÅN

Gamla Ullevi, som invigdes i april 2009 och kostade 367 miljoner kronor att bygga, är IFK Göteborgs hemmaplan.

Men Blåvitt är inte tillfreds med situationen på arenan.

2015 fick IFK Göteborg igenom ett så kallat ”clean court”-avtal – som föreningen med dåvarande klubbdirektören Martin Kurzwelly arbetat intensivt för att få till. Avtalet innebär bland annat Blåvitt ansvarar för försäljningen av annonser och reklam på Gamla Ullevi. 

Men trots avtalet äger inte IFK Göteborg rätten till alla arenans ytor och har således inte rätt till alla intäkter. Evenemangsbolaget Got Event äger till exempel flera av annonsplatserna på Gamla Ullevi och IFK Göteborg tjänar inga pengar på försäljningen av mat och dryck på sina hemmamatcher.

”Arenasituationen i Göteborg… herregud, det kommer att ta tid”, säger Blåvitts klubbdirektör Max Markusson.Foto: DANIEL STILLER / BILDBYRÅN

I våras berättade klubbens ordförande Mats Engström att föreningen ser över möjligheterna för att få till ett hundraprocentigt ”clean court”, med kompletta kommersiella rättigheter, och på så vis även kunna dra in pengar på kioskerna. I ett sådant läge står arrangören för risktagande och vinst från matchdagarna.

– Allt är bättre än det vi har i dag, sa Mats Engström i BBpodd.

Hammarbys utspel: Riv Gamla Ullevi

Men enligt Hammarbys vd Henrik Kindlund måste Gamla Ullevi jämnas med marken om IFK Göteborg inte ska halka efter. Bajen, vars flytt till Tele 2 arena har blivit lyckad och hjälpt klubben tillbaka till den allsvenska toppen, gjorde en analys av samtliga klubbar i Europa som bytt arena och tittade på publikutvecklingen fem år före och fem år efter.

– Vi jämförde ungefär 50 klubbar och kom fram till att vi var trea efter Hoffenheim och Brighton. Däremot var IFK Göteborg i absoluta botten. Den genomsnittliga tillväxten var 25 procent – och de (IFK Göteborg) har lyckats backa med sex procent, vilket egentligen är fullständigt osannolikt. De tappar åtta-tio miljoner per år jämfört med om de legat på Europa-snittet. Det är rätt stora pengar, sa Henrik Kindlund till Fotboll Sthlm.

IFK Göteborgs ordförande Mats Engström.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

IFK Göteborgs ordförande Mats Engström gav Hammarbys vd delvis rätt i arenaresonemanget men tyckte att han drog ”förhastade slutsatser” av statistiken.

– Sportslig framgång och god ekonomi hänger självklart ihop. Den svåra problematiken är ju... vad är hönan och vad är ägget? Klart att vi vill ha bättre förutsättningar. Men först måste vi visa att vi kan fylla både Gamla Ullevi och Ullevi, svarade Engström.

Drömmer om egen arena

På IFK Göteborgs medlemsmöte under tisdagen tog klubben återigen upp arenafrågan.

– En otroligt viktig fråga. Arenasituationen i Göteborg… herregud, det kommer att ta tid. Vi måste sikta på att på något sätt äga eller förfoga över sin arena. Där kan vi tjäna pengar, säger Blåvitts klubbdirektör Max Markusson.

Blåvitts klubbdirektör Max Markusson.Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN

Han utvecklar varför det är viktigt:

– I den takt som staden utvecklas så… det händer så jäkla mycket på infrastrukturbiten. Om vi kan uttala att vi har en ambition (att ha en egen arena) kanske vi kan hitta samarbeten i andra segment och kanske hitta en löning framåt. Men det är ett visionärt mål.

Drömmen?

– Att äga och drifta en egen arena i Göteborg. Fram till 2023 ska vi veta vad som krävs för att uppnå det. Man sitter med stadsutvecklingsplaner för 2030 och 2040 nu. Det är ett enormt infrastrukturpaket som hamnar i Göteborg. Kan vi vara med i diskussionen kan det öppnas möjligheter.