Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spelar inför tomma läktare – satsar på ”publikrekord”

Foto: MICHAEL ERICHSEN / BILDBYRÅN
Foto: MATHIAS BERGELD / BILDBYRÅN

Blåvitt spelar inför tomma läktare – men satsar på att slå Ullevis publikrekord.

Förhoppningen är att sälja minst 52 195 fiktiva biljetter à 25 kronor till träningsmatchen mot Falkenberg 25 april.

– Många av våra supportrar har efterfrågat flera sätt att stödja klubben på. Då väljer vi att göra så här, säger Erica Berghagen, marknads- och kommunikationschef i IFK Göteborg.

I coronatider letar alla elitföreningar efter pengar att täcka upp med när de inte kan spela tävlingsmatcher inför publik som vanligt.

Med hjälp av supporterklubben Änglarna har IFK Göteborg redan lyckats mer än fördubbla medlemsantalet till över 8600 medlemmar - det nya målet är 10000 medlemmar i klubben före 2020 års slut.

– Det är en fantastisk medlemskampanj och ett enormt engagemang runt kampanjen ”Mittblåvitt”. Men det stoppar inte med att värva medlemmar, många har frågat efter fler sätt att stötta klubben, säger Erica Berghagen, marknads- och kommunikationschef i IFK Göteborg.

Kan köpa flera om man vill

Efter diverse funderingar i olika riktningar landade klubben i en ny kampanj..

När IFK Göteborg mötte Öis på Ullevi 1959 fanns 52194 åskådare på Ullevi – det är det gällande publikrekordet för fotboll i Sverige.

Det rekordet satsar nu på Blåvitt att slå – när det gäller antalet sålda biljetter. För på läktarna är det tomt när Falkenberg kommer till Ullevi 25 april.

– Vi vill göra något lustfyllt samtidigt som vi vill väcka tävlingssuget. Vi är jättetacksamma om någon via swish vill köpa en biljett för 25 kronor, men man kan också välja att köpa flera, säger Erica Berghagen.

Kan ge 1,3 miljoner

Fram till matchen mot Falkenberg kommer Blåvitt att löpande redovisa försäljningen på klubbens hemsida och i sociala medier.

– Vi kommer dessutom att ha en del överraskningar på vägen, man har exempelvis chansen att vinna priser, förklarar Erica Berghagen.

Om ni når målsättningen med 52195 åskådare betyder det över 1,3 miljoner kronor till klubben.

Varför valde ni 25 kronor som pris för de fiktiva biljetterna?

– Vi ville ha en relativt låg tröskel för att göra det enkelt för alla som vill vara med. Nu hoppas vi verkligen att vi kommer att nå det här målet och att det blir en kul grej – även om anledningen inte är den vi vill. För helst hade vi ju haft allsvenska matcher inför fullsatta läktare – men så är det ju tyvärr inte just nu, säger Erica Berghagen.