Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Förklaringen bakom märkliga Blåvitt-bilden

Foto: Privat
Foto: Privat

När IFK Göteborg spelade hemmapremiär gapade stora delar av annonsytorna på Gamla Ullevi tomma.

Men lagets supportrar behöver inte oroa sig – Blåvitts nya marknadsavdelning har sålt bra.

– Vi har sålt alla ytorna på arenan och slår all time high när det kommer till företagsförsäljning, säger Andreas Ottermark, vd på ISP och säljledare för IFK Göteborg.

I november förra året fick IFK Göteborg igenom ett clean court–avtal – som föreningen jobbat i flera år för att få till. Avtalet innebär bland annat Blåvitt ansvarar för försäljningen av annonser och reklam på Gamla Ullevi. Och inför året har dessutom klubben gjort stora förändringar i marknadsorganisationen, där flera nyckelpersoner har slutat i klubben. Annonsförsäljningen ligger nu utlagt på en extern konsultfirma, ISP.

Men när IFK spelade hemmapremiär kunde publiken se hur stora delar av arenans annonsytor gapade tomma. På bandet mellan läktarnas över- och underetage syntes helsvarta utrymmen – egentligen avsedda för reklam.

"Vi har sålt alla ytorna"

Att ytorna var tomma beror dock inte på att Blåvitt sålt dåligt med annonser.

– Vi har sålt alla ytorna på arenan och slår all time high när det kommer till företagsförsäljning. De ytor som var tomma är Gotevents, säger Andreas Ottermark.

Blåvitts nye säljledare förklarar också att intäkterna från sponsorer har ökat hittills under 2016.

– Vi har aldrig haft större intäkter när det kommer till huvudsponsorer och stjärnpartners. Men vi vill ju så klart utöka intäkterna ännu mer, vi ska fortsätta kämpa som tusan hela säsongen för att dra in extra slantar, säger Ottermark.

Inte satt upp skyltarna

Men trots clean court-avtalet äger inte IFK Göteborg rätten till alla Gamla Ullevis ytor. Just bandet mellan etagen är fortfarande evenemangsbolaget Gotevents. Att annonsplatserna gapar tomma har en mycket logisk förklaring.

– Både vi och Blåvitt har sålt bra, vi ska ha våra leverantörer på band tre. Men det stämmer att vi ännu inte har fått upp alla skyltarna, det beror dels på att vi har fått en del nya leverantörer. Men också på att vi vill ha en del annan reklam, till exempel för damlandskamperna, och där har vi också fått nya skyltar med nya loggor, säger Patrik Fredriksson, säljchef på Gotevent.

IFK Göteborg spelar sin nästa hemmamatch den 17 april mot Kalmar. Då skall också alla annonsskyltar vara på plats.