Nu vill Panos se ett "kvinnligare" Jitex

Baddräktskungen Panos Papadopoulos och hans klädföretag Panos Emporio blir ny sponsor för Jitex.

Panos Papadopoulos och hans klädföretag Panos Emporio blir ny sponsor för Jitex.

Endast detaljer återstår och han vill direkt göra om lagets matchställ.

- Lite mer kvinnligt kanske, damerna har ju i princip likadana kläder som herrarna, säger Papadopoulos.

Det är inte första gången som Panos Emporio sponsrar en fotbollsklubb. 1997-2002 gick klädföretaget in i Ljungskile med miljonbelopp.

Vd:n Panos Papadopoulos tid som namnsponsor blev omskriven. Främst för att klubben bytte namn till Panos Ljungskile när man gick upp till allsvenskan 1997.

- Jag hade hoppats på att jag skulle få mer medhåll för mina idéer i Ljungskile, men så blev det inte alltid. Jag var inte riktigt beredd på den kritik som kom, bland annat efter namnbytet. Efter Ljungskile kände jag att jag var klar med fotbollen, säger han.

"Uppvaktat mig i flera år"

Men nu är alltså Papadopoulos tillbaka i svensk fotboll.

- Jitex har uppvaktat mig i flera år, och jag har följt deras resa. Jag har varit imponerad av deras ungdomsverksamhet - och det var huvudanledningen till att jag sa ja nu. Förhoppningsvis kommer flera att sponsra Jitex nu när de ser att det kommer hända saker, säger han.

Om det blir något namnbyte på Jitex kan Papadopoulos ännu inte avslöja, då det fortfarande återstår detaljer innan avtalet är helt klart.

Något som Papadopoulos dock kan berätta är att han har planer på att göra om Jitex matchställ.

Vill göra om matchmodet

- Inget är färdigt, men jag har en bild hur jag vill att kläderna ska se ut. I Ljungskile var det väldigt svårt att göra något med kläderna. Men på damsidan så kanske man skulle kunna göra något trevligare, samtidigt som man följer de internationella reglerna. Lite mer kvinnligt kanske - damerna har ju i princip likadana kläder som herrarna, säger han.

Papadopoulos utvecklar hur han tänker kring kläderna:

- Jag tror till och med att tjejer som spelar fotboll i hela världen hade velat att det såg lite annorlunda ut. Vi kommer säkert bjuda på överraskningar under säsongen. Oavsett vad du har för jobb - om du ser representativ ut och är tillräckligt attraktiv så blir dina mål ännu snyggare och folk kommer att minnas dig, säger Panos Papadopoulos.

TRE ANDRA KLUBBAR SOM BYTT NAMN

LJUNGSKILE

Panos Papadopoulos gick 1997 in som sponsor i då allsvenska nykomlingen Ljungskile och laget bytte namn till Panos Ljungskile. Succén uteblev och när Panos avbröt samarbetet 2002 var klubben nere i division 2.



Göteborgs FC

Grundades 1970 som Landvetter och efter en lång tid som etablerat lag i damallsvenskan, bytte man namn 1999 när Kopparberg gick in som huvudsponsor. Flyttade fem år senare in till Göteborg och har där utvecklats till ett av Sveriges bästa lag.


FC Rosengård

2007 hängde Malmö FF av damsektionen och det nya namnet blev då LDB FC Malmö. Ett sponsoravtal Hardford, som äger hudvårdsföretaget LDB, medförde att namnbytet genomfördes. Under denna vinter slogs mästarklubben ihop med FC Rosengård och spelar nu under detta namn.