Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spanskt stål på väg till Göteborg

Så här ska Hisingsbron se ut.Foto: GÖTEBORGS STAD

Stålbalkarna från Spanien är redan nio månader försenade.

Men om allt går som det ska är stålet snart i Göteborg, där det ska användas till Hisingsbron.

– Vår bedömning är att vi kommer att kunna ha kvar den sluttid vi har på projektet, säger Carl-Anton Holmgren, projektchef för Hisingsbron, till GP.

Enligt plan ska biltrafiken kunna gå över Hisingsbron vintern 2020/2021. Spårvagnstrafiken ska vara i gång sommaren 2021. Bron kommer ersätta Götaälvbron som är gammal och öppnade redan 1939.

De efterlängtade stålbalkarna skulle ha varit på plats redan i februari. Men enligt projektchefen Car-Anton Holmgren ska förseningen inte försena brobygget som helhet. Han menar också att att budgeten inte bör påverkas.

– Ja, nio månader är en rejäl försening. Det har naturligtvis inneburit funderingar på hur man ska klara detta men vår bedömning är att vi kommer att kunna ha kvar den sluttid vi har på projektet, säger Holmgren till GP.

Notan: 3,5 miljarder

Den spanska ståltillverkaren är en underleverantör till entreprenören som bygger Hisingsbron. 

Notan beräknas landa på 3,5 miljarder kronor enligt 2009 års prisnivå. 

Bron kommer ha en segelfri höjd på 12 meter när den är stängd och 28 meter i öppet läge. Öppnings- och stängningsprocessen beräknas ta åtta minuter, motsvarande Götaälvbrons öppningstid.