Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sophies Gekås-köp slutade i skräck

Sophie Söbyes ljus fattade eld som spred sig till hennes byrå. Foto: Privat
Sophie lyckades släcka ljuset innan elden spred sig. Men märket på bänken påminner om den obehagliga upplevelsen. Foto: Privat
Ljuset är köpt på Gekås Ullared och flera har larmat om ljuset som exploderar. Foto: ROBIN ARON

Sophie Söbyes Gekås-ljus exploderade – och satte eld på inredningen.

Nu hoppas hon att varuhuset plockar bort ljuset från deras sortiment:

– Jag skulle aldrig köpa ett sådant ljus igen, den saken är klar. 

Sophie Söbye från Göteborg hade köpt sitt ljus i glasbehållare på Gekås i Ullared. Ljuset var placerat på en byrå när det plötsligt sprack – och började brinna häftigt. 

– Helt plötsligt sa det bara "klonk" och glaset sprack. Allt började brinna. Hade jag inte varit i rummet hade kanske hela byrån börjat brinna, säger hon.

Byrån hann fatta eld innan Sophie kunde släcka den och i dag finns ett brännmärke kvar på byrån.

– Det brann som om man tänt på ett papper. Jag blev ju livrädd. Jag ringde min sambo och sa "vad i helvete är det här". Hade jag varit på toaletten hade det fortsatt brinna. Byrån är i plywood så om jag inte hade varit i rummet hade det fortsatt brinna, det är ju livsfarligt.

"Fick ju panik"

Sophie är inte den enda som har haft det populära ljuset hemma. Elin, 25, från Småland hade ett likadant. När hon kom hem efter jobbet en dag hade hennes sambo tänt ljuset. Elin hann precis komma in i hallen när hon hörde en hög smäll och såg att ljuset brann med höga lågor.

– Det lät som en mindre explosion. Det small till ordentligt och man hörde att det var glas som splittrades. Glasburken hade ju spruckit och det brann kraftigt i hela ljuset.

Elins sambo stod i köket och diskade när ljuset började brinna. Han hade tänt ljuset bara några minuter tidigare.

– Jag bara skrek "det brinner, det brinner" till min sambo. Både jag och han fick ju panik, säger Elin.

– Det är lite otäckt. Man tänker ju på vad som hade hänt om man inte varit i rummet när det här inträffade, fortsätter hon.

Hos Elin finns en trävägg precis bakom platsen där ljuset stod och hon är orolig över vad som hade kunnat hända om ingen var hemma. 

– Hela skiten hade ju kunnat brinna ner det, så det var ju väldigt tur att vi var där.  Det är nog många som inte tänker på att något sånt här kan hända med de här glaslyktorna, säger Elin.

Vill varna andra

När Elin pratat med vänner och kollegor om branden känner flera igen sig och har varit med om liknande händelser. Hon skrev även om händelsen på Facebook för att varna andra som köpt ljus i glasbehållare.

– Jag trodde inte att det skulle vara så många som varit med om samma sak. Det är lite otäckt. En av mina kollegor hade varit med om något liknande där en duk hade tagit eld och det hade brunnit ännu värre.

– Man vet att man ska vara försiktig med ljus, men man tror ju inte att hela ljuset ska explodera. Många har nog inte ens tänkt tanken. 

"Borde inte få finnas"

Sophie Söbye hoppas att Gekås kommer plocka bort ljuset från deras sortiment.

– Jag skulle aldrig köpa ett sådant ljus igen, den saken är klar. Om det börjar brinna på det sättet så måste det ju vara fel på glaset. Det är livsfarligt. Jag slängde ljuset och tänkte inte på att reklamera det, säger Sophie.

Vad tycker du om Gekås roll eller ansvar i det här?

– De borde inte få lov att sälja ljusen. Om det här har hänt andra måste det ju ha kommit fram till dem. Att de fortsätter sälja de här ljusen är ju sjukt, säger hon.

Populärt ljus

På Gekås tar man larmen på allvar. Malin Helde, vd för varuhuset, betonar att det är viktigt att gå till botten med vad som har hänt.

– Det här är en artikel som vi har haft länge och sålt väldigt mycket av. Vi har aldrig tidigare haft problem med ljusen men kommer såklart att ta det här på allvar.

Upptäcker man att en vara är defekt är det viktigt att den reklameras.

– Har man upplevt att det är något fel på varan så är det jätteviktigt att man tar kontakt med vår kundtjänst och sedan skickar tillbaka den till oss så vi kan undersöka var felet ligger, säger Malin Helde, vd  för varuhuset på Gekås.

Glöm inte att följa GT på Facebook och Twitter.