Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Solveig, 73, ramlade inne i spårvagnen – klämdes fast

Solveig Ramboldt, 73 år, ramlade efter att ha fastnat i dörren på en spårvagn. Foto: Privat

Solveig Ramboldt, 73 år, klämdes i spårvagnsdörren och ramlade.

Nu riktar hon kritik mot Västtrafik för att de gamla och höga vagnarna fortfarande är i trafik.

– Det är inte lätt som gammal att öppna de tunga dörrarna, säger hon.

Under sommaren går endast linje 2 till och från Mölndal. Och ofta är det den äldsta generationen spårvagnar som trafikerar den linjen. För Solveig Ramboldt, 73 år, blir det ett stort problem när hon behöver öppna de tunga dörrarna.

– Jag är svag i händerna på grund av att jag är reumatiker. Så därför har jag ryggsäck i stället för att bära i händerna, och när jag går in i de här gamla spårvagnarna så fastnar jag halvvägs med ryggsäcken i dörren, säger hon.

För cirka två veckor sedan var Solveig Ramboldt på väg hem från Brunnsparken. Då hann hon ikapp linje 2 som stod och väntade. Med ryggsäcken på och en kasse i handen behövde hon kämpa upp dörren, men hon kom bara halvvägs in.

– Jag fastnade i dörren och precis när jag kom loss så började spårvagnen köra i en herrans fart, säger Solveig Ramboldt.

Solveig Ramboldt bor i Mölndal och är trött på de gamla spårvagnarnas tunga dörrar varje gång hon ska åka till centrala Göteborg. Foto: Privat / Privat

En främling utanför såg att ryggsäcken satt fast och öppnade dörrarna så att Solveig Ramboldts väska lossnade från dörren. Men på grund av att spårvagnen började köra så ramlade hon. 

– Jag ramlade in i två tomma stolar och sträckte sidan och slog i höften rejält. Jag fick världens blåmärke på sidan av höften, säger hon.

Hon menar att man borde avveckla de gamla spårvagnarna så att det inte längre finns ett problem för äldre som har svårt för att öppna dörrarna manuellt.

– Jag tycker att man borde sluta köra med de här gamla vagnarna och avveckla dem, säger Solveig Ramboldt.

”Försök välja de automatiska dörrarna, i stället”

Västtrafiks presstalesperson, Henrik Kjellberg, förklarar att händelser där passagerare slår sig är väldigt beklagliga. 

– Generellt är det väldigt beklagigt att den här personen har gjort sig illa när hon har rest. Och vi förstår att det kan vara svårt för vissa personer att öppna dörrarna på de gamla spårvagnarna. 

Många av dörrarna på de gamla spårvagnarna har bytts ut till automatiska, men oftast i de främre delarna.

Västtrafik planerar att få in de nya spårvagnarna under nästa år. Då fasas de äldre spårvagnarna ut efterhand. Foto: AXEL ÖBERG

– När det är spårvagnar i två delar så ska dörrarna i den främre vagnen vara automatiska. Annars gäller samma princip även i de långa spårvagnarna där dörrarna längst fram är automatiska, säger Henrik Kjellberg.

Under år 2020 så förväntas de nya upphandlade spårvagnarna att köras i trafik. Då kommer de äldre modellerna fasas ut efterhand.

– När vi väl får in de nya spårvagnarna så byts spårvagnarna ut efterhand. Exakt i vilken ordning vet jag inte men det känns logiskt att de äldsta byts ut först, säger Henrik Kjellberg, presstalesperson på Västtrafik.