Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Sofie lurades i bluff om skor på Facebook

Sofie Lindqvist, 46, på 499 kronor när hon trodde att hon köpte ett par löparskor för 15 kronor. Foto: Privat
Här är annonsen som Sofie såg på Facebook.

Sofie Lindqvist, 46, lurades på 499 kronor när hon försökte köpa löparskor.

Nu har drygt 300 svenskar anmält skobluffen på nätet till Konsumentverket.

– Man känner sig så korkad, jag trodde aldrig att det skulle hända mig, säger Sofie Lindqvist.

Det var i slutet av augusti som Sofie Lindqvist i västgötska Överlida först fick syn på nätannonsen om de billiga löparskorna - för 15 kronor skulle hon få ett par Nike Air Max.

Hon avfärdade erbjudandet som osannolikt - men några dagar senare såg hon hur en av hennes Facebook-vänner länkat till en bekant som köpt de billiga skorna.

– Så jag tänkte att det kanske var något PR-erbjudande där de vill få ut en ny vara och därför säljer den billigt, säger Sofie Lindqvist.

Hon fyllde i alla uppgifter, de 15 kronorna drogs från hennes konto och hon fick ett bekräftelsemejl på köpet. Men en knapp vecka senare fick hon besked om att 499 kronor dragits från kontot för registreringsavgift till ett företag som hette Jobform.

"Blir helt vansinnig"

När Sofie googlade företaget insåg hon snart att hon blivit lurad i samband med skoköpet.

Och hon är inte ensam - sedan januari i år har drygt 300 svenskar anmält företaget till Konsumentverket efter att ha blivit lurade i samma skobluff som Sofie.

Företaget Jobform är registrerat i Storbritannien och har ett danskt företag som sköter deras nätreklam. De flesta av anmälarna har inte hittat några sätt att kontakta dem.

Sofie Lindqvist vägrade däremot ge upp och fick till slut svar från dem via mejl där de lovade att avbryta hennes medlemskap i företaget och återbetala de 15 kronorna hon betalat för skorna. Den för Sofie okända avgiften på 499 kronor gick däremot inte att göra återköp på.

– Jag blir helt vansinnig över att de lurar människor på det här sättet. Det är tråkiga hundralappar att bli av med, jag kunde lika gärna ha kastat dem i toaletten, säger Sofie Lindqvist.

Spärra kortet omedelbart

Konsumentverket har nu lämnat över ärendet till Danmark, eftersom det är därifrån reklamerbjudandena som lurat konsumenterna kommer. Samtidigt uppmanar de alla som blivit lurade att omedelbart kontakta sin bank.

– För att inte bli av med mer pengar bör man kontakta banken och spärra sitt kort. Dessutom bör man försöka bestrida fakturan, säger Christine Holst, jurist på Konsumentverkets tjänst "Hallå konsument".

Löparskorna som Sofie Lindqvist beställde genom nätreklamen har hon fortfarande inte fått.

– Jag anser mig inte vara någon lättlurad person därför känner man sig så korkad. Men jag får se det här som en läxa - allting som låter för bra för att vara sant är för bra för att vara sant, säger hon.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!