Skyltdockor i säng upprör: "Smaklöst"

Mitt bland traditionella tomtar, juleljus och julklappar så går det att hitta en mer ovanlig julskyltning i centrala Kungälv. I skyltfönstret till klädaffären Goopy syns bland annat två skyltdockor ligga i en säng iklädda underkläder.

I skyltfönstret till klädbutiken Goopy i Kungälv ligger två halvnakna skyltdockor tätt intill varandra i en säng.

När Kungälvsbon Pia Rödbro skulle njuta av julskyltningen i söndags så reagerade hon starkt på Goopys fönster.

– Skyltningen är smaklös, opassande och sexistisk, säger Pia Rödbro.

– Det är ju inget onormalt som sker i fönstret, säger butiksägaren Annelie Hult.

Mitt bland traditionella tomtar, juleljus och julklappar så går det att hitta en mer ovanlig julskyltning i centrala Kungälv.

I skyltfönstret till klädaffären Goopy syns bland annat två skyltdockor ligga i en säng iklädda underkläder.

När Kungälvsbon Pia Rödbro skulle ta del av julskyltningen under söndagen så fick Goopys fönster henne att reagera.

"Någonting för vuxna"

– På vilket sätt har detta med jul att göra? Vad är det de vill visa?, frågar sig Pia Rödbro.

Hon ser stora problem med de signaler skyltfönstret sänder ut.

– Jag tänker framför allt på hur det blir när man går förbi där med sina barn eller tonåringar. Det som fönstret förmedlar är ju uppenbarligen någonting för vuxna, säger hon.

Det lättkläda skyltfönstret har fått Pia Rödbro att bojkotta butiken.

– Jag vill nog aldrig sätta min fot där igen. En butik som förmedlar ett sådant budskap har ingenting att sälja till mig, säger hon.

"Ligger och kramas"

Annelie Hult är Goopys ägare – och den som ligger bakom idén med butikens okonventionella julskyltning.

– Vår tanke är ju "hemma hos", att vi säljer kläder för alla tillfällen. Vi har ju även fönster som föreställer kök, hall, badrum och vardagsrum.

Kan du förstå att människor reagerar på sovrumsfönstret?

– Nja, det är två människor som ligger och kramas i en säng. Jag förmodar att de flesta som lever i ett förhållande sover i samma säng. Och de är inte ens nakna – vi säljer ju underkläder och marknadsför bara våra produkter.

Annelie Hult anser att skyltningen är harmlös och bör betraktas med en gnutta humor.

– Vi tyckte att det var en rolig idé. Våra fönster visar hur det kan se ut hemma hos en familj innan jul. Jag har bara fått reaktioner från folk som skrattat och tyckt att det varit uppiggande – och det var ju det som var vår avsikt från början.