Under tisdagen körde alla spårvagnar av modellerna M28 och M29, från 60- och 70-talet, in till sina depåer.
De stod därefter still på grund av ett skyddsstopp i Göteborg.
– De saknar luftkonditionering. Företaget har ringt mig och försökt få mig att få bort stoppet. Men det tar vi inte bort, säger Johan Kanmert, Kommunals skyddsombud på Göteborgs spårvägar.
Upp emot 40 grader
En av chaufförerna som körde en äldre spårvagn när skyddsstoppet infördes berättar mer.
– Jag körde en gammal pedalvagn och då gick de ut med ett anrop att alla gamla vagnar ska köras in på grund av ett skyddsstopp. Det är eftersom det är så varmt i förarhytten. Det kan bli upp emot 40 graders värme, säger hen.
Enligt Mette Ramquist, presschef på Västtrafik, påverkar skyddsstoppet spårvagnstrafiken mycket.
– 40 så kallade omlopp dras in, vilket motsvarar en fjärdedel av dagens trafik, säger hon.
”Gå eller cykla”
Mette Ramquist fortsätter.
– Vi uppmanar nu, ännu mer än vanligt, våra resenärer att undvika onödiga resor och att gå eller cykla om man har möjlighet för att lämna plats åt de som verkligen behöver åka med kollektivtrafiken. Vi förstärker även med busslinjer.
De linjer som påverkades av stoppet var enligt Västtrafik 1, 5, 6, 10 och 11.
Göteborgs Spårvägars kommunikationschef Annette Johansson berättar att de kontaktat Arbetsmiljöverket.
– Vi har kontaktat Arbetsmiljöverket. Vi kommer inleda dialog inom kort om den inte redan är inledd. Det blir varmt för förarna på förarhytten såna här varma dagar, men innan sommaren tog vi fram en handlingsplan tillsammans med skyddsorganisationen för att hantera det, säger hon.
Skyddsstoppet för de äldre modellerna av spårvagnarna hävdes under kvällen.
”Göteborgs Spårvägar har haft dialog med sina skyddsombud och kommit överens om att åter sätta vagnarna i trafik.” skrev Göteborgs Spårvägar i ett pressmeddelande.