Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stort skyddsstopp för spårvagnar i Göteborg

Johan Kanmert är Kommunals skyddsombud på Göteborgs spårvägar.Foto: PRIVAT
Det är de äldre vagnarna, av modell M28 och M29 som tagits ur bruk under skyddsstoppet.Foto: AXEL ÖBERG

Under tisdagen körde alla spårvagnar från 60- och 70-talet in till sina depåer efter ett infört skyddsstopp i Göteborg.

Det är på grund av att de gamla vagnarna saknar luftkonditionering.

– 40 så kallade omlopp dras in, vilket motsvarar en fjärdedel av dagens trafik, säger Mette Ramquist, presschef på Västtrafik.

Under kvällen hävdes skyddsstoppet igen. 

Under tisdagen körde alla spårvagnar av modellerna M28 och M29, från 60- och 70-talet, in till sina depåer.

De stod därefter still på grund av ett skyddsstopp i Göteborg.

– De saknar luftkonditionering. Företaget har ringt mig och försökt få mig att få bort stoppet. Men det tar vi inte bort, säger Johan Kanmert, Kommunals skyddsombud på Göteborgs spårvägar. 

Upp emot 40 grader

En av chaufförerna som körde en äldre spårvagn när skyddsstoppet infördes berättar mer.

– Jag körde en gammal pedalvagn och då gick de ut med ett anrop att alla gamla vagnar ska köras in på grund av ett skyddsstopp. Det är eftersom det är så varmt i förarhytten. Det kan bli upp emot 40 graders värme, säger hen. 

Enligt Mette Ramquist, presschef på Västtrafik, påverkar skyddsstoppet spårvagnstrafiken mycket. 

– 40 så kallade omlopp dras in, vilket motsvarar en fjärdedel av dagens trafik, säger hon.

”Gå eller cykla”

Mette Ramquist fortsätter.

– Vi uppmanar nu, ännu mer än vanligt, våra resenärer att undvika onödiga resor och att gå eller cykla om man har möjlighet för att lämna plats åt de som verkligen behöver åka med kollektivtrafiken. Vi förstärker även med busslinjer. 

De linjer som påverkades av stoppet var enligt Västtrafik 1, 5, 6, 10 och 11.

Göteborgs Spårvägars kommunikationschef Annette Johansson berättar att de kontaktat Arbetsmiljöverket. 

– Vi har kontaktat Arbetsmiljöverket. Vi kommer inleda dialog inom kort om den inte redan är inledd. Det blir varmt för förarna på förarhytten såna här varma dagar, men innan sommaren tog vi fram en handlingsplan tillsammans med skyddsorganisationen för att hantera det, säger hon. 

Skyddsstoppet för de äldre modellerna av spårvagnarna hävdes under kvällen.

”Göteborgs Spårvägar har haft dialog med sina skyddsombud och kommit överens om att åter sätta vagnarna i trafik.” skrev Göteborgs Spårvägar i ett pressmeddelande.

SE MER: 

Så varmt är det på spårvagnarna.