Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Skulle tala om tillgänglighet – kunde inte ta sig upp på scen

Anders Westgerd föreläser mycket om tillgänglighet och inkludering av personer med funktionsnedsättning. Foto: CAROLINE AHLBÄCK BRÄUTIGAM
”Det är jätteviktigt för oss att vi har bra tillgänglighet”, säger Sara Lake, hotelldirektör för Posthotellet.Foto: ANDERS YLANDER
Petter Stordalen äger hotellet.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT

När Anders Westgard, 45, skulle föreläsa om tillgänglighet på Posthotellet i Göteborg kunde han inte ta sig upp på scenen på egen hand.

Nu riktar han kritik mot hotellet och dess ägare Petter Stordalen.

– Det blir ju nästan tragiskt när man är där för att prata om just tillgänglighet, säger Anders.

I slutet av oktober hade Anders Westgerd blivit inbjuden att föreläsa för Fkbo, Föreningen kommunal bostadsanpassning, på Posthotellet i Göteborg. Anders är vd för GIL, Göteborgskooperativet för independent living, och skulle prata om tillgänglighet och bemötande. 

Det fanns bara ett problem – han kunde inte ta sig upp på scenen.

– Det är ingen hemlighet att jag är rullstolsburen, det är ju delvis det som legitimerar mitt arbete för att förbättra och förändra världen för människor med funktionsnedsättning. När jag kom dit stod det två lösa skenor uppställda mot den ganska höga scenen, det var otroligt brant och sådana skenor är inte lämpliga för en rullstol överhuvudtaget då de fyra hjulen sitter på olika bredder, säger Anders Westgerd.

Det slutade med att tre personer fick bära upp honom på scenen – och sedan sedan bära av honom när föreläsningen var över.

– Det var med stor möda och besvär. Det blir ju en jävligt tråkig entré, man tappar sin värdighet och självständighet innan man ens kommit upp på scenen. Sedan blir det ju nästan tragiskt när man är där för att prata om just tillgänglighet.

När Anders Westgerd skulle föreläsa om tillgänglighet i en konferenssal på Posthotellet behövde tre personer bära upp honom på scen.Foto: Privat

Mejlade till Petter Stordalen

Efter föreläsningen skickade Anders Westgerd ett mejl till Petter Stordalen, som äger Nordic Choice-kedjan som Posthotellet är en del av, för att berätta om problemet. Där erbjöd sig Westgerd att träffa Stordalen och prata om tillgänglighet när han kommer till Göteborg.

– Efter tre dagar fick jag svar, där Petter tackade för informationen men sa att han inte hade tid att träffa mig. Han ville att jag skulle vända mig till det aktuella hotellet, för att tillgängligheten ser olika ut på olika hotell i kedjan, säger Anders.

Anders Westgerd reagerar över att det inte ser likadant ut på alla hotellen i kedjan och tycker inte att det är hans ansvar att informera om det som han ser som självklarheter.

Anders Westgerd är rullstolsburen sedan han bröt nacken i en skidolycka vid 20 års ålder: ”Jag vill kunna röra mig fritt som alla andra, det är inte en vilja utan en rättighet”.Foto: Privat
Petter Stordalen.Foto: KARIN TÖRNBLOM/TT

Posthotellets svar

Sara Lake är hotelldirektör för Posthotellet och ser allvarligt på det inträffade.

– Det är jätteviktigt för oss att vi har bra tillgänglighet, det vill vi verkligen och vi försöker kontakta Anders så att han får komma hit och hjälpa oss att förbättra också. Vi vill jättegärna ha en dialog med honom, vi tar det här på allvar. Det är superviktigt, säger hon.

Han menade att det var lite tragiskt att den här situationen uppstod just när han var där för att föreläsa om tillgänglighet?

– Ja, visst är det så. Så vill inte vi heller att det ska vara, vi vill vara absolut bäst i klassen på det och jobba framåt.

Har ni en gemensam värdegrund i kedjan för inkludering och tillgänglighet?

– Tillgänglighet och att vara till för alla är ju en värdegrund och röd tråd som finns inom Nordic Choice och som vi känner starkt för. Är vi inte tillräckligt bra så ska vi förbättra oss där.